Bureaucratie en AMAZONE! - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Caroline Ooms - WaarBenJij.nu Bureaucratie en AMAZONE! - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Caroline Ooms - WaarBenJij.nu

Bureaucratie en AMAZONE!

Door: Caroline

Blijf op de hoogte en volg Caroline

19 September 2014 | Brazilië, São Paulo

Weer een maand is voorbij gevlogen vol met allemaal leuke, spannende, ontdekkende en leervolle activiteiten. In de week na mijn laatste blog heb ik zoals gewoon colleges gevolgd en daarbij behorende activiteiten gedaan in de middag; niet heel spannend. Op donderdag was er echter wel een andere activiteit voor me gepland. Deze activiteit vereist een korte uitleg. Als je naar Brazilië gaat met een visum als buitenlander moet je binnen 30 dagen je inschrijven, met verschillende documenten, bij de federale politie. Je krijgt dan een ‘persoonnummer’ dat voor altijd in het system blijft staan. Van mijn vorige uitwisseling had ik dus al een persoonnummer, echter was mijn naam in het system verkeerd gespeld. Dus wanneer ze deze keer vroegen of het allemaal klopte, zei ik dat mijn naam niet correct was. Nuchter dacht ik dat ze gewoon ‘delete’ konden doen en de extra letter en spatie in mijn naam konden wissen. Nee. Zo simpel is dat niet. Ik kreeg een waslijst aan documenten die ik in heel São Paulo moest verzamelen en ook in São Carlos...Dus die donderdag ben ik samen met een braziliaan een gedeelte van mijn documenten gaan maken. Wat er verder is gebeurd in verband met dit verhaal...vertel ik later!
Vrijdag ben ik ’s avonds naar een feest van de universiteit gegaan met vrienden. Het studentenleven is goed! In het weekend was het rustig en heb peruaans en colombiaans geluncht met vrienden uit die landen. Ze doen meer pepers in het eten dan ik gewend ben! De week daarna ben ik doordeweeks een paar dagen naar São Carlos gegaan om de documenten te regelen van de federale politie. Ik heb geprofiteerd van de paar dagen daar door ook met vrienden van daar afgesproken te hebben. Ik heb niet veel college gemist omdat op donderdag de hekken bijvoorbeeld weer gesloten waren door de staking, dus niemand kon toen naar binnen!
Toen was het weekend...aan het strand! Ik ben met de internationale organisatie van mijn studie naar het strand van Maresias geweest, waar ik echt heb genoten van het weer, barbeque, zwemmen en wat je allemaal nog meer op het strand doet. Daarna, op zondagavond, in de bus terug naar São Paulo sliep iedereen heerlijk!

Nu gaat het bureaucratische verhaal van de documenten van de federale politie verder... Maandag na mijn college ben ik naar de federale politie gegaan om mijn berg papieren af te leveren om mijn naam te veranderen in het systeem. Ik heb op al die documenten de naam geschreven zoals die op mijn vorige visum stond, fout, dus met een extra letter. Ik heb gedaan zoals mij werd gezegd, maar eigenlijk had ik het moeten doen zoals het in het systeem staat...dus met een extra spatie in mijn naam. De documenten heb ik dus voor niks gemaakt en was het niet meer waard om het opnieuw te doen. Les voor de volgende keer: wanneer ik terugga naar Brazilië met een visum, moet ik al deze documenten maken voordat ik me ‘inschrijf’. Les voor het leven: Check je naam op je visum!!

College, college, college, college....VAKANTIE (1 week)!

Ik ben in mijn vakantie een week naar het amazone geweest. Ik wilde heel graag dit gebied van Brazilië zien en deze week was er perfect voor. Met mijn backpack heb ik vrijdagavond alleen het vliegtuig genomen naar Manaus om mijn avontuur te beginnen. Ik kende niemand van de reis, maar ik had er het volle vertrouwen in dat ik wel leuke mensen daar zou ontmoeten omdat een pakket-reis was.

Op zaterdagochtend werd ik opgehaald samen met een portugese jongen om naar de jungle te gaan! Het was 3 uur rijden, varen, rijden, varen van mijn hostel naar het ‘hostel’ in de jungle. Daar waren al 2 britse meisjes die nog een dag zouden blijven. Na onze spullen in de houten hutjes te hebben opgeruimd gingen we een boottocht maken door het oerwoud. Een beetje vogels, kaaimannen en roze dolfijnen spotten. In de avond zijn we opnieuw met de boot eropuit gegaan, dit keer om een kaaiman te vangen en uitleg te krijgen van onze gids. We mochten hem ook vasthouden, waarbij je hem natuurlijk goed vast moet houden!

De volgende dag hebben we ’s ochtends een wandeling door het oerwoud gemaakt waarbij de gids uitleg gaf over de verschillende bomen, planten en dieren op ons pad. Het was interessant om al die verschillende bomen te zien en sommige ook te ruiken! Sommige bomen van het amazone worden namelijk gebruikt in geurkaarsen of cosmetica. We zijn daarna ook nog een rondje gevaren met de boot waarbij we AAPJES hebben gezien! Ook zijn we in planten vast komen te zitten met de boot, wat ook een leuk scenario maakte...wat doe je als je een half uur vastzit in het midden van grasplanten...maak foto’s van de rondvliegende libelles.
In de middag zijn 4 nieuwe mensen aangekomen, 2 nederlanders en 2 polen. Met ons nieuwe groepje zijn we toen piranha’s gaan vissen. Ik heb er helaas geen aan de haak geslagen...

De derde dag zijn we heel vroeg opgestaan, 5.30h...om de zonsopgang te zien midden op de rivier. Het was wel een beetje bewolkt dus iets minder spectaculair, maar toch nog wel mooi. Een zonsopgang in de amazone maak je namelijk niet elke dag mee!

De rest van de ochtend hebben we opnieuw gehikt door de jungle met bijbehorende uitleg hier en daar. Na de heerlijke lunch zouden we opnieuw piranha’s gaan vissen en daarna naar de jungle gaan om daar te overnachten! Het weer gooide echter onze plannen letterlijk, maar gelukkig maar tijdelijk, in de soep. We zijn iets later dan gepland in de stromende regen piranha’s gaan vissen ha ha! ’s Avonds hebben we de piranha’s (en kip) boven ons kampvuurtje gebakken en opgegeten! Slapen was ook een nieuwe ervaring die avond, omdat we in hangmatten gingen slapen. Als je eenmaal een goede positie hebt gevonden in de hangmat val je wel in slaap, waar je na een tijdje wakker wordt van de kramp, keer je om, strek je benen en val je weer in slaap. Een echt bed slaapt toch wel net iets beter.

Laatste keer een boottochtje gemaakt en toen was het weer terug naar Manaus. Daar ben ik nog 3 dagen gebleven om de toerist uit te hangen. De dagen daar heb ik met de 2 nederlanders van mijn reis in de jungle doorgebracht. We hebben de botanische tuin bezocht, een onderzoekspark van de jungle, verschillende musea en natuurlijk ook de ijssalon en juicebar! Ik ben ook 2 keer naar een concert in het opera huis van Manaus geweest. De eerste keer was met de nederlanders, waarna we met de muzikanten nog een praatje hebben gemaakt bij de bar. Het was een amerikaans ensemble, maar er was ook een nederlandse vrouw die in Chicago woont op het moment.

De volgende dag, nadat de nederlanders naar het vliegveld zijn gegaan, ben ik naar het plein gelopen en heb de muzikanten weer ontmoet. Na een gezellig praatje werd ik uitgenodigd om backstage te gaan met hun en daarna ook het concert bij te wonen, wat eigenlijk alleen voor uitgenodigden zou zijn! Geluk!
Mijn laatste dag in Manaus heb ik nog een museum bezocht en rustig aan gedaan, om daarna de nacht op het vliegveld door te brengen.
Het was een geweldige reis en ik ben echt heel blij dat ik hem gemaakt heb! Nu kan ik ook de amazone afstrepen op mijn lijst van bezochte plekken!

Na zo een mooie vakantie weer college gehad en ook voor het eerst bij de mess van de universiteit gegeten. Je kan er eten voor 80 cent! 80 cent!!! Voor een maaltijd van rijst, bonen, vlees, salade en een toetje! Geweldig! En goed voor mijn portemonnee!
Nou, dat was het weer. Er staat weer genoeg op de planning voor de komende weken!

2 maanden gehad...nog 4 te gaan!

  • 19 September 2014 - 22:20

    Artie Vink:

    Lieve Caroline,
    Wat doe jij leuke dingen! En wat heb jij het weer naar je zin.
    Kaaimannen vasthouden, amazone gebied bezoeken, studeren en interesssante mensen ontmoeten!
    Ik geniet van jouw blogs. Fijne en leerzame tijd gewenst! Liefs vauit een warm Berkel, Artie

  • 21 September 2014 - 11:57

    Beatrice:

    Cela me donne envie de voyager de ce côté là!! bises et profite bien. Béatrice

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Caroline

Hoi iedereen! Zoals jullie waarschijnlijk weten ga ik één jaar weg naar Brazilië. Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte via mijn blog!

Actief sinds 20 Juni 2011
Verslag gelezen: 426
Totaal aantal bezoekers 33638

Voorgaande reizen:

20 Juli 2014 - 19 Januari 2015

6 maanden São Paulo

29 Juli 2011 - 22 Juli 2012

Uitwisselingsjaar

Landen bezocht: