College's en andere typische activiteiten - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Caroline Ooms - WaarBenJij.nu College's en andere typische activiteiten - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Caroline Ooms - WaarBenJij.nu

College's en andere typische activiteiten

Door: Caroline

Blijf op de hoogte en volg Caroline

19 Augustus 2014 | Brazilië, São Paulo

Er zijn alweer veel dingen gebeurd in mijn weken hier, dus het is weer tijd voor een nieuwe blog! Mijn vorige blog was de dag voor het weekend dat ik met mijn huisgenoten naar het strand zou gaan.

Uiteindelijk zijn we op zaterdagochtend naar Bertioga gegaan, waar we met een bootje naar het eiland Praia Branca zijn overgegaan. Het eilandje is maar 10 minuten met de ‘speedboot’, maar het is ook bereikbaar te voet. Het is maar 1 uur lopen... Zelfs al is het winter heb ik kunnen genieten van het strand en de zee! We hebben in een simpel hutje geslapen en typisch ‘arroz-feijão’ (rijst met bonen) gegeten als avondmaal. Zondagmiddag ben ik met een van mijn huisgenoten teruggegaan omdat wij de volgende dag moesten werken of naar de universiteit. Het was een beetje stressen met het nemen van debus omdat de huisgenoten die op zondagochtend kwamen zeiden dat er geen plaatsen meer in de bus waren voor de terugweg. Wij hebben dus heel snel onze spullen gepakt en naar de bus gegaan om te vragen of er echt geen plaatsen meer waren! ’s Avonds zijn we nog naar een oude fabriek gegaan, die nu dient als ontmoetingsplaats of evenementen locatie waar muziek en standjes met eten zijn elke zondag. Daarna ben ik nog naar de samba school gegaan dichtbij huis, waaar ik ook samba heb gedanst! Oftewel, een poging heb gedaan om mijn voeten op dezelfde manier te laten bewegen als de Brazilianen. De meiden die samba aan het dansen waren lieten buitenlanders hun poging wagen!

Toen was de vakantie voorbij...en begonnen de colleges weer! Maandag had ik mijn eerste college van ‘economia do trabalho’ (economie van het werk) om 9.20 uur. In dit college ben ik de enige exchange student, maar dat vind ik niet zo heel erg. Ik heb geen problemen met het begrijpen van het portugees van de docent en het vak lijkt me redelijk interessant.

Dinsdag had ik iets vroeger college, namelijk om 7.30 uur. Dit is een hele normale tijd om college te starten hierzo omdat studenten hier vaak ’s ochtends of ’s avonds laat colleges volgen en dan in de middag een stage doen. Het college was van ‘desenvolvimento economico e social’ (economische en sociale ontwikkeling). Daarna had ik een ander college van het vak ‘cultura e poder nas organizações’ (cultuur en macht in organizaties). Ik weet nog niet helemaal zeker of ik dit vak mag volgen omdat er een limiet aan plaatsen is per vak. Het duurt alleen eventjes voordat je zeker weet welke vakken je kan volgen. Ik moet 12 ‘USP Credits’ hebben, die gelijk zijn aan 30 ECTS, dus ik zal het international office van de faculteit blijven bezoeken totdat ik mijn 12 punten heb!
In de middag ben ik met REI (Rede de estudantes intercambio), een studentenorganizatie voor uitwisselingsstudenten, naar het museum MASP geweest in het centrum van de stad. Het was niet spectaculair, maar je moet het een keer gezien hebben. Daarna zijn we allemaal naar een açai bar geweest en heb ik heel de avond met allemaal mensen gepraat van over heel de wereld! Het was reuze gezellig!

Woensdag had ik mijn college pas in de middag, om 13.10 uur. Dit college is speciaal voor de uitwisselingsstudenten bedacht en is in het engels; het heet ‘management of organizations in Brazil’. Dit is het enige vak dat ik in het engels ga volgen. ’s Avonds heb ik weer een activiteit van REI gedaan: pizza eten en verschillende talen praten! Al die activeiten van REI zijn deel van de ‘integration week’, om uitwisselingsstudenten de stad een beetje te leren kennen.

Donderdag zou ik technisch gezien hetzelfde college moeten hebben als dinsdag, maar ik ben nooit aangekomen in de universiteit. Niks ernstigs, alleen de staking van de universiteit. Bijna de hele universiteit is in staking door het ‘bevriezen’ van hun salarissen. Op donderdag hadden ze dus besloten om de hekken, die toegang geven tot het universiteitsterrein, te sluiten voor iedereen. Niemand kon naar binnen of buiten (er waren mensen op het universiteitsterrein die voordat ze de hekken sloten naar binnen waren gegaan). Dus ik had voor niks vroeg de bus genomen... Dan maar weer naar huis. In de middag ben ik naar een winkelcentrum gegaan met een vriendin van de universiteit (franse exchange studente), wat veel leuker was dan wachten voor een gesloten hek!

Vrijdag had ik mijn laatste college van de week...om 7.30 uur. Het vroege opstaan went gelukkig snel. ’s Middags ben ik met REI naar het ‘edificio italiano’ geweest, wat het 2de hoogste gebouw is van São Paulo. Vanaf de 41ste verdieping heb je een verbluffend uitzicht op de stad. Het was wel een beetje sneu dat het bewolkt was, maar het gaf wel een effect aan de stad. Het leek alsof de stad niet eindigde!

Het weekend verliep redelijk rustig. Op zaterdag ben ik naar het park Ibarapuera gegaan en ’s avonds naar de show van een van mijn huisgenootjes. Zondag hebben we een barbeque gehouden met alle huisgenoten. Het was heerlijk zonnig, dus extra genieten!

Mijn tweede collegeweek beviel ook goed qua colleges en activiteiten, alleenheb ik wel een bureaucratische tegenvaller gehad! De week begon rustig met op maandag een college en daarna lunch met een klasgenoot in de ‘chinatown’ van São Paulo, Liberdade. Zelfs de stoplichten zijn met een chinees icoontje. Dinsdagochtend weer college, waarna ik naar de softbal training ben gegaan. Zolang het sportgedeelte van de universiteit in staking is, is de softbal training 20 minuten verderop met de auto. De ‘hele’ training duurt dus heel lang. Het was echter wel leuk om weer eens echt te sporten (en ook goed voor de braziliaanse lijn).

Woensdag was mijn slechtere dag. Ik had een afspraak ’s ochtends bij de federale politie voor mijn visum, want je moet binnen 30 dagen je ‘inschrijven’ bij de federale politie als buitenlander. Ik had dus al mijn documenten verzameld en ben met goede moed daarheen gegaan. Daar eenmaal aangekomen begon het process goed, totdat ik moest checken of alles correct was gespeld. Toen zag ik dat er een fout was in mijn naam. De vorige keer dat ik in Brazilië was had ik al een RNE (registratie voor buitenlanders) moeten laten maken, maar toen hadden ze mijn naam verkeerd gespeld, een N teveel in mijn 3de naam. Toendertijd dacht ik niet dat dat erg was. Nu wel. Ik heb een waslijst gekregen van documenten die ik moet laten maken en ophalen om mijn naam te ‘wijzigen’ in het systeem. Wat een bureaucratie!

Donderdag weer een gewone collegedag met een middagje studeren in de bibliotheek en een arrestatie meemaken in de bibliotheek. Ja goed gelezen, een arrestatie. Een vrouw werd opgepakt door de militare politie; ik weet alleen niet wat voor criminele activiteit ze heeft begaan...Welcome to Brasil ;)! Tot slot vrijdag ook weer gewoon college zonder enige problemen.

In het weekend ben ik naar een skybar geweest in het hotel Unique. Blijkbaar kon je vanaf daar een prachtig uitzicht van de stad zien, maar het regende...dus een iets minder mooi uitzicht. Maar verder was het wel gezellig met brazilianen en exchange studenten! Gisteren, zondag, ben ik ook nog naar de bioscoop geweest met een van mijn huisgenoten.
Ik zit alweer 1 maand in Brazilië (op 1 dag na), dus nog maar 5 te gaan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Caroline

Hoi iedereen! Zoals jullie waarschijnlijk weten ga ik één jaar weg naar Brazilië. Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte via mijn blog!

Actief sinds 20 Juni 2011
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 33601

Voorgaande reizen:

20 Juli 2014 - 19 Januari 2015

6 maanden São Paulo

29 Juli 2011 - 22 Juli 2012

Uitwisselingsjaar

Landen bezocht: