Het lijkt allemaal zo lang geleden! - Reisverslag uit São Carlos, Brazilië van Caroline Ooms - WaarBenJij.nu Het lijkt allemaal zo lang geleden! - Reisverslag uit São Carlos, Brazilië van Caroline Ooms - WaarBenJij.nu

Het lijkt allemaal zo lang geleden!

Door: carolineinbrazil

Blijf op de hoogte en volg Caroline

28 Juni 2012 | Brazilië, São Carlos

De laatste maand van mijn uitwisseling is ingegaan en het aftellen tot mijn terugkeer is begonnen. Juni was een maand gevuld met activiteiten, de meesten gerelateerd aan Rotary en het uitwisselingsprogramma. Deze tijd is ook een tijd van afscheid nemen, omdat de uitwisslingsstudenten die vorig jaar zijn aangekomen in deze periode van het jaar weer teruggaan.

De belangrijkste activeit van de afgelopen maand was de districtsconferentie. De conferentie vond plaats op de dagen 31 mei, 1, 2 en 3 juni.
Op donderdag 31 mei ging ik samen met de president van mijn Rotary en zijn vrouw naar Araxa, in de staat Minas Gerais. Onze aankomst was pas in de avond, rond het uur van het avondeten. Die avond stond er geen verplichting op het schema dus hebben alle uitwisselingsstudenten zich verzameld en gesocialiseerd.

Vrijdag stond in het thema van de verschillende landen en culturen. Er was een zaal speciaal voor de uitwisselingsstudenten, waar wij een ´markt van de naties´ hielden. Elk land had een tafel waar ze typische objecten, foto´s of lekkernijen konden tentoonstellen. Het was de bedoeling om je land te representeren en de bezoekers, Rotarians, een goed beeld te geven van je land. In mijn district was ik de enige uit Nederland, dus ik had een tafel geheel voor mij. Om Nederland zo goed mogelijk te presenteren heb ik op mijn tafel tentoongesteld de vlag, klompen, stroopwafels, drop, de kaart van nederland en fotos van beroemde plekken, mijn huis en familie. Ik heb zelfs een oranje overall aangetrokken om goed te laten zien wat de kleur van Nederland is! Alle Rotarians die langs mijn tafel zijn gelopen weten nu veel meer over Nederland!
In de avond vond de officiële opening plaats van de conferentie. Alle uitwisselingsstudenten moesten naar de opening met blazer aan, waardoor onze uitwisselingsgroep goed opmerkbaar was. Elke Rotary van het district 4540 was present bij de opening en ook enkelen van Rotaract, Interact en Rotakids.

De volgende dag, op zaterdag, vond in de ochtend het hoogtepunt van de conferentie plaats. Het hoogtepunt was de presentatie van de jeugduitwisseling 2011-2012. Als eerste werd een video getoond van de outbounds van het district waarna de video van de inbounds. De video bestond uit foto’s die elke uitwisselingsstudent had opgestuurd, waarbij ook de gastclub/land werd vernoemd. Na de video’s kwamen alle uitwisselingsstudenten, op alfabetische volgorde van land, de zaal binnen met bijbehoorende vlag. Het moment dat iedereen op het podium stond, kwam er een stormloop van mensen aan om foto’s te maken van de groep. De groep van uitwisselingsstudenten 2011-2012 bestond uit 33 uitwisselingsstudenten, wat een groot aantal is voor het district. Na de flitsende camera’s heeft 1 van de uitwisselingsstudenten een speech gegeven in naam van allen. Als afsluiting hebben wij, de uitwisselingsstudenten, een lied gezongen. Het lied is een zelfgeschreven parodie op het bekende braziliaanse lied ‘Garota de Ipanema’. Als klapper op de vuurpijl hebben we ook in 5 verschillende talen het lied ‘Ai se eu te pego’ gezongen! We hebben een staande ovatie gekregen en een stroom van complimenten.

Na alle drukte in de ochtend hadden we de middag vrij. Ik ben samen met 2 andere uitwisselingsstudenten gaan boogschieten in het park achter het hotel.
In de avond was het gala van de conferentie, wat een groot succes was.
Na alle spanning en activiteiten was eindelijk het uur van het afscheid aangekomen. Op zondagochtend heb ik afscheid genomen van alle uitwisselingsstudenten bij de receptie van het hotel. Er zijn behoorlijk wat tranen gevloeid, maar het huilen was het waard. Na een jaar in hetzelfde district te zitten raak je zeer gehecht aan de andere uitwisselingsstudenten omdat zij hetzelfde meemaken als jij.

Over het algemeen was de conferentie zeer goed georganiseerd en een mooie herrinering.

Ik heb na de conferentie weer een beetje meer van Brazilië ontdekt. Ik ben op de dag van Corpus Christi met mijn 2de gastmoeder Cibeli naar de stad Ibitinga gegaan. Ibitinga is bekend als de hoofdstad van het borduurwerk. Het was regenachtig weer, maar desalniettemin waren de straten en de kerk versierd met boorduurwerk.

In São Carlos hebben we ook bezoek gehad van de groep van NGE (New Generation exchange) uit Engeland. Ofir (mexicaanse uitwisselingsstudent) en ik hebben samen met de NGE groep naar Eletrolux, de tapijtfabrijk ‘Tapetes São Carlos’ en de museum van TAM bezocht. Het was interessant om deze rondleidingen te hebben.

Als laaste was er een speciale dag op de Rotary van São Carlos Pinhal. De mexicaan Ofir en ik moesten onze presentatie geven over ons jaar in Brazilië.
We hebben de Rotary alvast bedankt voor het waarmaken van onze uitwisseling en de hulp die we hebben gekregen tijdens het jaar. Aan het einde van de presentatie hebben we onze diploma’s ontvangen van onze uitwisseling 2011-2012.

Het jaar van mijn uitwisseling loopt ten einde, maar ik zal tot het einde blijven genieten, daar hoeft niemand zch zorgen over te maken!!!

• 28 Juni 2012 - 16:18

Béatrice:

Profite bien des derniers jours! Quand tu reviendras , si je lis bien, dans 24 jours on sera au Vietnam. Es- tu à Montpellier début aout? Vous etes les bienvenus à Salles!
    Grosses bises!