Het braziliaanse jaar begint na carnaval... - Reisverslag uit São Carlos, Brazilië van Caroline Ooms - WaarBenJij.nu Het braziliaanse jaar begint na carnaval... - Reisverslag uit São Carlos, Brazilië van Caroline Ooms - WaarBenJij.nu

Het braziliaanse jaar begint na carnaval...

Door: carolineinbrazil

Blijf op de hoogte en volg Caroline

20 Maart 2012 | Brazilië, São Carlos

Het is meer dan een maand geleden dat ik terug ben van mijn rondreis en in die tijd heb ik weer een volle planning gehad. Het eerste speciale wat op de planning stond was carnaval! Carnaval vieren in Brazilië is een echte aanrader!
De brazilianen zeggen dat het jaar pas begint na carnaval en dat merk je wel. Voor carnaval maken de steden zich allemaal klaar voor alle festiviteiten en er hangen allemaal posters met wat er te komen staat. Carnaval was van 17 tot en met 21 februari. Ik heb die dagen doorgebracht in Matão, een klein stadje ongeveer anderhalf uur van mijn stad.
Na carnaval begon het normale dagelijkse ritme weer (school), met de extra activiteiten.
Er is trouwens nu een nieuwe uitwisselingsstudent in São Carlos, een venezuelaanse genaamd Sussana. Nu er een nieuwe groep uitwisselingsstudenten in ons district is, voel ik me nu een van de 'oudsten'. Voor de nieuwelingen is het uitwisselingsjaar pas net begonnen, voor mij is het aan eindigen...Nog 4 maanden en 2 dagen te gaan. Aan het begin van mijn uitwisseling vertelde iedereen dat de eerste maanden het snelst voorbij gaan, nu zeggen mensen dat de laatste maanden het snelst gaan. Ik realiseer me dat het hele jaar snel gaat; 1 jaar in het buitenland doorbrengen is zo voorbij.
In de laatste maanden moet ik dus blijven 'genieten' van mijn uitwisseling en voldoende activiteiten op mijn schema plannen. De activiteiten betreft: ik ben bijvoorbeeld naar het werk vam mijn gastmoeder geweest; zij werkt bij het ministerie van onderwijs van de stad. Ik heb ook weer met vrienden afgesproken na mijn lange vakantie, op de sportclub, samen açai eten of gewoon ergens kletsen. Het is nu wel een beetje anders omdat mijn beste vrienden van school nu op de universiteit zitten.
Ik heb nu ook een nieuwe wekelijkse activiteit op de maandag. Ik ga nu elke maandagmiddag lunchen bij mijn eerste gastfamilie, waarna ik mijn eerste gastmoeder Priscila nederlands les geef. Ik ga daarna naar de massage en daarna gaan we samen sporten. Vorige week zijn we met de honden gaan lopen, waarbij een van de honden haar halsband heeft gebroken. Daarna hebben we er hard om kunnen lachen.
Een dag ben ik ook naar een andere Rotary club van São Carlos meegeweest omdat de moeder van Priscila een onderscheiding. Aan het einde van de avond was ik bekend als het nederlandse kleinkind van haar.

Deze laatste maanden ga ik ook dagen doorbrengen op de universiteit. Ik heb nog niet gekozen wat ik in nederland wil studeren (als ik gekozen heb zal ik het natuurlijk vertellen), maar ik wil mij wel een beetje voorbereiden op wat er te kokmen staat. Ik heb gepraat met de coordenator van de uitwisseling van mijn Rotary club en hij en zijn vrouw gaan mij helpen om de dagen op de uni door te brengen. Ik heb al aan een college medicijnen meegedaan en deze week ga ik zien welke anderen mogelijk zijn.

Een ander leuke bezigheid in mijn braziliaanse leven is dat is lid ben geworden van de Rotaract (Rotary voor de jeugd van 18 t/m 30 jaar) van São Carlos. Ik ga hierdoor meer betrokken raken met vrijwilligersprojecten. Dit weekend ben ik ook met een paar jongens van de Rotaract naar een lezing geweest voor Rotaract, Interact en Rotary over de 'nieuwe generatie'.

Het laatste interessante feitje op mijn planning is dat aan over 2 weken (30,31 maart en 1 april) een nieuwe ontmoeting is van de uitwisselingsstudenten, in São Carlos.

Met mijn gastfamilie gaat ook nog alles goed, ik voel me ook goed in deze familie. Over een maand moet ik wisselen naar mijn laastste familie, die boven hun bakkerij wonen. Stel je voor...wakker worden met de geur van verse broodjes ha ha!

Ik ga weer verder met mijn bezigheden hierzo! Ik hoop dat het met iedereen goed gaat en dat ik ook wat van het thuisfront te horen krijg!

Beijos

p.s: vanaf zondag is het tijdsverschil met nederland 5 uur.
p.p.s: kijk voor foto's op:
http://www.flickr.com/photos/carolineooms/

  • 28 Maart 2012 - 16:09

    Azadeh:

    Dag lieverd,
    Na een hele poos heb ik gelukkig weer je spannende verhalen kunnen volgen. Zo geweldig hoe je je ontwikkelt en met nog altijd big smile allerlei avonturen onderneemt. Ga lekker zo door......
    Van de week met je (echte) ma gesproken en begreep dat je nu ook weet met welke studie je straks in NL wil beginnen. Mooi hoor. Een hele goede keuze. Het is echt iets voor jou vind ik. Je denkt er vast zelf aan maar vind hopelijk niet vervelend als ik een duwtje in je rug geef! De opleiding in Breda is nl. naar mijn weten erg populair. Om niet voor de verrassing te komen staan raad ik je aan om je inschrijving z.s.m. (via studielink.nl) op gang te zetten.
    Nou meissie, ik zou zeggen nog veel plezier en succes met de afrondingsfase.

    Toi toi en veel liefs, Azadeh

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, São Carlos

Caroline

Hoi iedereen! Zoals jullie waarschijnlijk weten ga ik één jaar weg naar Brazilië. Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte via mijn blog!

Actief sinds 20 Juni 2011
Verslag gelezen: 439
Totaal aantal bezoekers 33632

Voorgaande reizen:

20 Juli 2014 - 19 Januari 2015

6 maanden São Paulo

29 Juli 2011 - 22 Juli 2012

Uitwisselingsjaar

Landen bezocht: