Eerste week in Brazilië - Reisverslag uit São Carlos, Brazilië van Caroline Ooms - WaarBenJij.nu Eerste week in Brazilië - Reisverslag uit São Carlos, Brazilië van Caroline Ooms - WaarBenJij.nu

Eerste week in Brazilië

Door: carolineinbrazil

Blijf op de hoogte en volg Caroline

05 Augustus 2011 | Brazilië, São Carlos

Jeetje, wat is dat snel gegaan. Ik ben nu al een week in Brazilië!

Mijn week was gevuld met nieuwe ontmoetingen, nieuwe portugese woorden leren en gesprekken voeren met veel handgebaren, feestje, school en de stad verkennen. Ik ben dus wel bezig geweest.

Maandag ben ik in de middag naar school gegaan met mijn gastmoeder om informatie te krijgen over mijn lessen, kennis te maken met de directeur en een paar klasgenootjes en ook mijn schoolspullen krijgen.
Ik heb 2 boeken, 2 werkboeken en 2 t-shirts met het schoollogo gekregen. Het t-shirt is dus mijn 'schooluniform'.
Het is wel opvallend, dat wanneer ik door de school liep iedereen naar mij keek omdat ik voor de brazilianen blond ben.

Dinsdag ben ik voor het eerst 'echt' naar school gegaan. Mijn school begint om half 8!!!! Ik ben wel om 12 uur al klaar, dus dat compenseerd.

Met het binnenkomen was het eerste wat me opviel, dat iedereen 'hallo' zei tegen me. Ik werd door de directeur naar mijn klaslokaal gebracht.
Ik zit in de 'terçeira', dus de 'derde' klas, maar het is eigelijk de 6de klas.
In mijn klas wilde iedereen gelijk weten hoe ik heette, uit welk land kom en nog andere dingen. Doordat ik half-frans ben, kon ik veel van hun vragen gewoon verstaan. Alleen mijn antwoord was maar een woordje portugees met een snufje engels.

In mijn klas is ook een colombiaanse jongen die al 6 maanden in Brazilië is met hetzelfde project. Hij helpt mij met mijn portugees en vertaald ook voor klasgenootjes die geen of weinig engels kunnen.
Morgen komt ook een mexicaans meisje naar Sao Carlos, die vanaf maandag ook in mijn klas zit.

Ik heb deze week al mijn vakken gehad. Op school heb ik natuurkunde (fisica), scheikunde (quimica), Wiskunde (matematica), Aardrijkskunde (geografia), geschiedenis (história). Ik heb geen engels omdat die les in de middag is en ik hoef alleen 's ochtends naar school.
De lessen hierzo zijn wel een beetje verschillend met die van nederland. Ten eerste is elke les langer. Elke les is 1 uur en 15 minuten. Daarna hebben we 15 minuten pauze. Ik heb dus elke dag 3 lessen.
Ook is de manier van lesgeven anders. De meeste leraren leggen heel de les alleen maar dingen uit. Soms raak ik daardoor de draad van het verhaal kwijt.

Mijn klas is harstikke aardig en ik werd ook gelijk uitgenodigd om verschillende dingen te doen, zoals naar het winkelcentrum gaan, feestje of gewoon bij hun thuis.

Ik ben ook deze week met mijn moeder en broer naar een restaurantje gegaan en acaï gegeten. Acaï is een braziliaans fruit en ik vond het héél lekker! Je krijgt er wel een hele blauwe tong van.

's Avonds heb ik samen met mijn moeder in bijna heel het huis briefjes opgehangen waar de objecten en kamers in het portugees op staan.

Op dinsdag is ook normaal de rotary meeting, alleen deze week was het niet. Mijn 'counselar' en de secretaris kwamen dus naar mijn huis om zich voor te stellen en om even wat dingen te bespreken. Het was heel leuk en ik kon het gesprek aardig volgen in het portugees.

Woensdag ben ik uitgenodigd, samen met een paar anderen, door een klasgenootje bij hem thuis. We zaten toen in de keuken en hebben toen in 5 verschillende talen gesprekken gevoerd. Er was namelijk ook een poolse studente bij hun in huis.
Daarna zijn we naar een pizzeria gegaan. Ja ik zit in brazilië, maar heb al 3x pizza gegeten!

Voordat ik het vergeet: Op woensdag en donderdag was het heel koud!!! Echt winter!

Donderdag, gisteren, hebben we 's middags en 's avonds een feest gehad bij ons huis. Guilherme, mijn broer, gaat namelijk vanacht naar Nederland voor een jaar.
Ik heb nieuwe vrienden gemaakt, gepraat met veel mensen, een braziliaans kaartspel geleerd en ook kennisgemaakt met andere uitwisslings-studenten.

Vandaag ben ik samen met klasgenoten gaan lunchen in het winkelcentrum (ze hebben lunchpauze van 12 tot 2) en raad eens waar. Mc donalds haha.

En nu het laatste (het is wel een lange blog geworden!):
Doordat Guilherme vanavond vliegt, logeer ik vanacht bij Glaucia en Lukas, een tante en neef. Ze zijn heel lief en we gaan straks heel braziliaans eten!

Ik ben hier pas een week, maar ik voel me wel thuis. Iedereen is heel lief en gastvrij en doet ook hun best om langzaam portugees te praten tegen mij. Ik doe dan mijn best om in het portugees te antwoorden.

Ik weet nog niet wat ik dit weekend allemaal ga doen, maar ik ga waarschijnlijk fietsen met mijn familie! Dat wordt nog wat, met al die heuvels!

Ik zal morgen wel met picasaweb foto's op internet zetten en de link in mijn blog zetten, zodat iedereen ze kan zien en niet alleen facebook vrienden.

Bejios do outro lado do mundo!
Caroline





  • 06 Augustus 2011 - 07:21

    Kirsty:

    dag flappie, leuk dat je het allemaal opschrijft! Niet stiekem al heimwee?

  • 06 Augustus 2011 - 15:56

    Koen:

    Nice, klinkt goed! Have fun over there!

  • 11 Augustus 2011 - 15:01

    Tante Coby:

    Leuk om je reis verslag te lezen, en je belevenissen daar.

  • 25 April 2012 - 12:18

    JOHAN :

    HOI
    IK VOLG JOU REISVERSLAG
    JA Mc donalds MMMMMM HAHAHA
    WOON ZELF OOK IN BRASIL BEN GETROUWD MET EEN BRASILIAANSE SCHONEN HAHAHA
    WIJ WONEN IN fORTALEZA( CEARA )
    BEIJO TABEM PRA VC
    TCHAUUU

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, São Carlos

Caroline

Hoi iedereen! Zoals jullie waarschijnlijk weten ga ik één jaar weg naar Brazilië. Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte via mijn blog!

Actief sinds 20 Juni 2011
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 33644

Voorgaande reizen:

20 Juli 2014 - 19 Januari 2015

6 maanden São Paulo

29 Juli 2011 - 22 Juli 2012

Uitwisselingsjaar

Landen bezocht: