Gevulde dagen&ontmoeting uitwisselingstudenten - Reisverslag uit São Carlos, Brazilië van Caroline Ooms - WaarBenJij.nu Gevulde dagen&ontmoeting uitwisselingstudenten - Reisverslag uit São Carlos, Brazilië van Caroline Ooms - WaarBenJij.nu

Gevulde dagen&ontmoeting uitwisselingstudenten

Door: carolineinbrazil

Blijf op de hoogte en volg Caroline

29 September 2011 | Brazilië, São Carlos

Boa tarde todo mundo!

Ten eerste: check nieuwe foto's op facebook of flicker:
http://www.flickr.com/photos/carolineooms/

Ik vond het maar weer eens tijd om iedereen weer op de hoogte te brengen van mijn bezigheden hierzo.
Ik heb nu de tijd omdat ik eerder thuis ben van school, we hebben namelijk geen aardrijkskundeles (de aardrijkskunde leraar kon niet naar school komen omdat zijn auto vandaag kapot is gegaan).

Ik heb mijn laatste blog op een zondagavond geeindigd, dus ik ga maar verder met de maandag.
Ik heb die maandag weer gewoon school gehad, het gewone ritme, en ben daarna thuis gaan lunchen. Ik weet niet meer wat ik in de middag heb gedaan, maar dat herriner ik me vast we een ander keer. In de avond ben ik weer naar mijn volleybal training gegaan. De meiden waarmee ik train zijn echt hartstikke aardig en proberen me goed volleybal te leren spelen! De trainer is ook heel vriendelijk en kan zeer goed training geven. Hij geeft uitleg of technisch commentaar op dingen, maar hij kan ook wel eens gewoon grappen maken. Ik had na die training wel 2 mooie grote blauwe plekken op mijn armen...maar die zijn nu allang weg en ben nu gewend aan de volleybal!
Na de training fijn gedoucht en dan snel mijn bed ingekropen omdat 2 en half uur trainen toch wel vermoeiend is.

De dinsdag ben ik in de middag meegeweest met Ena (het mexicaanse meisje) naar de oogarts omdat ze (waarschijnlijk) een bril moest. Ik was meegegaan omdat ze daar anders alleen zou zitten (haar moeder kwam later, doordat ze moest werken).
In de avond ben ik weer naar een rotary meeting geweest. Er waren dit keer meer rotarians present bij de meeting. Ik kon weer niet alles volgen wat ze zeiden, maar dat komt omdat ze soms redelijk snel praten en natuurlijk woorden zeggen die ik niet ken. De president van mijn rotary praat alleen wel (goed) langzaam en hem kan ik wel helemaal volgen.
De meeting duurde alleen dit keer wel lang, omdat 2 rotarians het over een bepaald onderwerp niet eens waren en dus bijna een debat aan het voeren waren. Ik ben nu wel gewend geraakt om op dinsdag een rotary meeting te hebben, dus ik ga volgens mij gewoon elke week!

Woensdag was weer een rustig dagje waar ik op school weer nieuwe dingen over brazilië heb geleerd (braziliaanse literatuur). In de middag heb ik weer mijn nagels gedaan met mijn moeder (sommige vinden het vast verschrikkelijk maar ik had mijn nagels in de kleuren van de nederlandse vlag gelakt).
In de avond heb ik weer volleybal gespeeld, was op sommige momenten wel pijnlijk was met die blauwe plekken. Ik heb die avond toch behoorlijk goed gespeeld (en veel ballen goed doorgespeeld of gesmasht!)
De donderdag heb ik weer volleybal gespeeld in de middag (korte uitleg: ik heb volleybal maandagavond, woensdagavond en donderdagmiddag).
In de avond heb ik niks gedaan behalve mijn spullen voor vrijdag en het weekend regelen.
Vrijdag, zaterdag en zondag stond namelijk in het teken van de ontmoeting met alle uitwisselingsstudenten van mijn district. In totaal zitten in dit distritct 33 mensen (uit 12 verschillende landen).

Vrijdag was dus de eerste dag van 'Encontro intercambio 2011/2012'. Ik werd die dag om 6.30 opgehaald door een Rotarian die Ofir en ik naar Riberao Preto zou brengen. De andere exchangers zouden pas aan het begin van de middag aankomen, maar als wij niet 's ochtends zouden gaan konden we niet gebracht worden.
Om ongeveer kwart voor 9 waren we bij de Rotary Club van Riberao Preto. Daar ontmoetten we de jeugdsecretaris van het uitwisselingsprogramma, Gabrielle.
Zij heeft een 5 jaar geleden de rotary uitwisseling gedaan in Mexico.
We hebben even gepraat, Ofir en ik zijn even rondgelopen in de Rotary club van Riberao en terwijl moest nog mensen bellen voor het weekend en voor we het wisten was het alweer lunchtijd. We hebben geluncht bij Gabrielle thuis (rarara...spaghetti).
In de middag heb ik nog even met mensen van nederland geskypt omdat de IB uitreiking van mijn jaar was. Ik heb dus via de camera van een mobieltje de aula gezien, iedereen strak in pak, en een stukje van de speech van de directeur van school.
Ik kon niet te lang skypen omdat terwijl ik skypte al een paar 'mede-brazilianen-voor-1-jaar' binnenstroomde. Ik heb gezellig met iedereen een praatje gemaakt (die middag wel 3 verschillende talen gepraat per minuut). Niet iedereen kan al portugees (of niet genoeg portugees om een gesprek te voeren), dus we hebben ook gecommuniceerd in het frans en engels.
Toen iedereen er eindelijk was hebben we de bus naar Orlandia gepakt. Orlandia was namelijk de stad waar de echte ontmoeting plaatsvond, Riberao was alleen een ontmoetingspunt.
In de bus was het hartstikke gezellig. Iedereen wou natuurlijk weer alles weten en informatie uitwisselen over braziliaanse dingen die ze meegemaakt hebben, dus stil was het niet! De busreis duurde gelukkig maar een half uur, dus rond 4 uur in de middag waren we aangekomen in Orlandia (in de rotary club).
Niet iedereen uit het district had de bus genomen in Riberao Preto omdat het voor hun sneller was om direct naar Orlandia te reizen.
In Orlandia heb ik dus echt iedereen ontmoet van de uitwisseling! Het zijn er toch wel veel als je iedereen hallo moet zeggen!
Ik zal even de hoeveelheid mensen en landen opnoemen:
10 mexicanen, 2 colombianen, 2 amerikanen, 2 canadesen, 2 deense, 3 fransen, 4 duitsers, 1 japonees, 1 indonesie, 2 nieuw-zeelandesen, 1 equadoreense, 1 chileense en ik (ik mis volgens iemand maar ik weet even niet wie....)
We hadden die eind van de middag/avond al gelijk een activiteit op het schema. Er was een vertegewoordiger van het reisbureau dat voor alle rotary reizen zorgt en hij gaf een presentatie over de reizen. Het was echt verbluffend om sommige foto's te zien van de reizen! Ik zou ze allemaal willen maken (maar dat kan natuurlijk niet!
Het wordt nog een lastige klus om een reis te kiezen!
Na de presentatie hebben we met z'n allen gegeten en werden we verdeeld in onze gastfamilie's voor dat weekend. Ik zat in de familie van een deens uitwisselingsmeisje, samen met een ander deens meisje. Het was eigelijk best wel leuk dat het de familie was van een uitwisselingsstudent omdat ze natuurlijk al dingen weten ervan.
De zaterdag moesten we er weer vroeg uit omdat we naar een suikerfabriek gingen. We moesten eerst in de bus een stukje reizen, omdat het buiten de stad. Aangekomen bij de fabriek kon je wel gelijk ruiken welk product ze maakten. Het rook er echt naar suiker en caramel! We mochten in de machines kijken waar de suiker werd gemaakt, waar het in trucks werd gestort en ook waar het werd opgeslagen. De opslagplaats was echt gigantisch...en helemaal wit!! Je ging normaal naar binnen en kwam als een wit poppetje naar buiten. De suiker vliegt natuurlijk een beetje rond en plak helemaal aan je lichaam en kleren. Ik had dus wit haar, witte wenkbrauwen en wimpers en mijn huid had wel wat zon nodig! Je moest het echter wel snel erafkloppen omdat het anders zou smelten in de zon en lekker plakken!
Na de rondleiding zijn we gaan lunchen in de kantine. Het eten was er helemaal niet slecht.
Daarna zijn we nog naar de plantage gegaan waar allemaal verschillende soorten bomen werden gekweekt.
We zijn toen rond 3 uur teruggegaan naar de rotary club, afwachtend en ijsjes-etend op de volgende activiteit.
De volgende activiteit was ...... CAPOEIRA! Ja, ik heb meegedaan!
We hebben dus allemaal basisstappen en bewegingen geleerd van de vecht/danssport.
Na de basisles mochten een paar koppels laten zien wat ze geleerd hadden. Ik was een van die koppels die voor de leeuwen werd gegooid, maar niet gevreesd het ging goed en was leuk!
De capoeira les bracht eigelijk wel wat hilarische momenten met zich mee.
Na het capoeira naar huis gegaan, douchen en omkleden voor het feest :)!
Het was echter geen normaal feest, we kregen namelijk braziliaans dansles. Er waren 3 personen (2 meisjes en 1 jongens) die eerst even iedereen onder de indruk brachten dat ze wel konden dansen! Ik heb die avond dus 3 verschillende soorten braziliaanse dans gedanst (nee, geen samba...veels te moeilijk voor jonge uitwisselingsstudentjes).

Zondag was de 'officiële' dag van Rotary, omdat die dag een meeting was met alle uitwisselingsstudenten, rotaryleden van verschillende clubs, gastfamilies, interact, rotaract, etc..
Het was dus blazer aan...in die warmte....pins en visitekaartjes uitwisselen en op de foto!
Bij de meeting werd nog even een presentatie gegeven door de gouverneur van het district en mocht iedereen zich voorstellen.
Daarna werden de uitwisselingsstudenten apart genomen en hebben we even gepraat over de 3 couselors, de reizen, over het weekend en over de volgende ontmoeting met iedereen.
Daarna hebben we natuurlijk nog meer foto's gemaakt met onze blazer aan (zodra de foto-tijd over was heb ik mijn blazer uitgedaan omdat het toch wel warm is met 32 graden zo een blazer dragen).

In de middag heeft mijn counselor van mijn club Ofir en ik weer thuisgebracht. Het was een geslaagd weekend!
Die avond ben wel nog even naar opa en oma gegaan (vaders kant) omdat het de verjaardag was van 2 tantes.

Maandag ben ik na het vermoeiende weekeend gewoon naar school gegaan. Ik heb gewoon kunnen opletten in de les, alleen was het die ochtend wel warm (zelfs met air conditioning). Weer heb ik volleybal training gehad die maandag. Ik begin er eindelijk aan te geloven dat ik wel kan volleyballen!

Dinsdag heb ik niet veel gedaan! Ik was nog een beetje vermoeid van het weekend en ben in de middag dus thuisgebleven. In de avond zijn we 'uit eten' gegaan met de familie.

Woensdag heb ik iets op school gehad dat wel in mijn blog mag: ik heb in de literatuurles de film 'vidas secas' gezien. Het was een zwartfilm met niet heel veel conversaties. Maar die dingen die ze zeiden waren wel belangrijk.. en ik snapte de film dus niet al te goed. Het is volgens mij een braziliaanse 'klassieker'.
Ik heb na school geluncht bij Ena thuis samen met haar vader. Was weer eens anders dan bij mij thuis. Hier zitten we met de hele familie aan tafel en daar was alleen de vader (de moeder moest werken).
En...weer naar de manicure. Het is eigelijk ook een soort bijbabbel uurtje is omdat de manicuriste ook echt hartstikke lief is en ik gewoon gesprekken mee voer.
In de avond zou ik eigelijk een zaalvoetbalwedstrijd hebben, maar mijn team kwam niet opdagen. Niemand van mijn team had mij gebeld en dus ik en het andere team hebben eigelijk voor niks gewacht. We hebben dus maar een geimproviseerd wedstrijdje gespeeld (mijn team bestond uit alleen jongens, die ook nog eens niet slecht speelden!).
Ik heb daarna de wedstrijd van de jongens ook gekeken en daarna naar huis gegaan.

Vandaag is het donderdag, maar de dag is nog niet om dus ik schrijf er nog niks over! Wie weet gebeurt er wat!

Beijos
Carol

  • 02 Oktober 2011 - 07:48

    Béatrice:

    eh bien, quelle vie et quel rythme! Profites-en bien! C'est bien que vous vous rencontriez tous ensemble. Moi, j'ai encore des contacts en Argentine et en Espagne de mon année.
    Tu écris:Woensdag heb ik iets op school gehad dat wel in mijn blog mag.... Moi maintenant, je suis curieuse de savoir ce qui ne peut pas être sur le blog...!!!;-)
    Et puis tu me faire rire avec ton Japonees....tu as un peu oublié ton néerlandais! Bises d'une Hollande très ensoleillée, eh oui ça arrive!
    Béatrice

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, São Carlos

Caroline

Hoi iedereen! Zoals jullie waarschijnlijk weten ga ik één jaar weg naar Brazilië. Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte via mijn blog!

Actief sinds 20 Juni 2011
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 33622

Voorgaande reizen:

20 Juli 2014 - 19 Januari 2015

6 maanden São Paulo

29 Juli 2011 - 22 Juli 2012

Uitwisselingsjaar

Landen bezocht: