Weer verschrikkelijk veel gedaan in (ong) een week - Reisverslag uit São Carlos, Brazilië van Caroline Ooms - WaarBenJij.nu Weer verschrikkelijk veel gedaan in (ong) een week - Reisverslag uit São Carlos, Brazilië van Caroline Ooms - WaarBenJij.nu

Weer verschrikkelijk veel gedaan in (ong) een week

Door: carolineinbrazil

Blijf op de hoogte en volg Caroline

01 September 2011 | Brazilië, São Carlos

Hou je stoel maar vast want hier komt weer een achtbaan aan avonturen die ik hierzo meemaak.
Ik hou gelukkig een agenda (van die kleine post-it briefjes) bij op mijn computer, zodat ik precies weet wat ik (voor interessants) die dag heb gedaan.
Dus laat ik maar eens beginnen met 24 augustus!
Vorige week woensdag ben ik redelijk bezig geweest vanaf 's morgens vroeg 7 uur! Ik ben die dag niet naar school geweest, omdat ik mijn visum moest regelen (dat moest gebeuren!!)
Ik ben eerst met mijn moeder naar haar werk gegaan en heb een kleine rondleiding gehad. Zij werkt in een laboratorium van een verffabriek. Jaja, scheikunde!
Daarna ben ik samen met een rotarian naar de Federal Police of Araraquara (dit is de naam van een stad) geweest. Nee, ik ben niet naar de politie gegaan omdat ik iets slechts heb gedaan maar omdat ik mijn visum geldig moest laten maken en een braziliaanse identiteitskaart maken geldig voor 1 jaar.
Araraquara is ongeveer een half uurtje met de auto vanaf Sao Carlos.
Eenmaal bij de 'federale politie' moesten we 1 uur wachten voordat we aan de beurt kwamen. Dit kwam doordat er een Chinese familie was voor mij en zei spraken geen portugees...lastig.
Voor mijn visum moet ik een heleboel dingen doen en geven. Ik zal een lijst geven: paspoort, kopieën van alle gebruikte pagina's in mijn paspoort, visum, vingerafdrukken van al mijn vingers en een pasfoto. Ik heb nu een soort papiertje dat een tijdelijk ID is, maar over ongeveer 50 dagen kan ik mijn ID daar ophalen! Een echte brasileira!!
Eenmaal weer terug in Sao Carlos heeft mijn opa mij terug naar huis gebracht, met een omleiding haha! Een beetje toerisme! 's Middags ben ik naar de manicure&pedicure geweest met mijn moeder. Mijn nagels zijn nu een roze/oranje achtige kleur, beetje flamingo kleur!
Aan het einde van de middag/begin van de avond ben ik nog naar de clube (sportclub van Sao Carlos) gegaan om te gaan zwemmen met vrienden.
Goed bezig!
De volgende dag, dus donderdag, weer school. In de middag ben ik met een vriendin eerst een paar spullen gaan kopen en daarna weer gaan zwemmen. Na de paar uurtjes zwemmen kleden ik me om in mijn voetbal tenue! Ja, ik voetbal! Ik heb het waarschijnlijk al eerder gezegd maar ik zit in het meisjesteam van mijn klas. Die avond had ik mijn eerste wedstrijd.
Het was alleen wel eventjes grappig voor de wedstrijd! Ik dacht namelijk dat het op grasveld was met 11 tegen 11. Nee dus. Het was zaalvoetbal met 5 tegen 5. Je had mijn gezicht moeten zien van verbazing haha!
De wedstrijd was leuk trouwens! We hebben alleen wel verloren met 4-3. IK HEB 1 GOAL GEMAAKT en 2 blauwe plekken erbij gekregen! Na de wedstrijd nog even wat gedronken met vrienden en dan naar huis en naar bed :)!

Mijn vrijdag stond in het teken van het afscheidsfeestje van mijn braziliaanse neef. Hij is namelijk zaterdag naar Duitsland gegaan voor 1 jaar (zelfde uitwisseling als ik).
Vrijdag middag en avond ben ik dus op zijn feestje geweest en weer nieuwe vrienden gemaakt. Er waren 2 jongens bij die het geweldig vonden dat ik zoveel talen sprak (vooral mijn frans vonden ze muito sexy haha!).
Nog uitgegaan na het feest (omdat het redelijk vroeg eindigden).

Zaterdag heb ik een beetje uitgeslapen en daarna naar een verjaardag geweest van een ander neefje. Ik heb daar samen met andere familie leden waterballonen gegooid en op gezichten getekend. Ik had die middag de nederlandse en de braziliaanse vlag om mijn linker- en rechterwang.
's Avonds ben ik ook nog even wat gaan drinken met een vriendin.

Zondag heb ik een rustige dag gehad met weinig activiteiten. Ik heb echt wel een gewelidge hollandse activiteit gedaan (die eigelijk 5 maanden te vroeg is!) Ik heb SPECULAAS gebakken!!
Hij was heerlijk!

Maandag is niet zo heel interessant omdat ik in de middag niks speciaal heb gedaan.
Dinsdag daareentegen heb ik weer iets meer gedaan. Ik ben in de middag met 2 vriendinnen en een vriend naar het winkelcentrum geweest. Winkels gekeken, dingen gekocht, ijsje gegeten en kletsen.
In de avond ben ik weer naar een Rotary meeting geweest. Bij deze meeting verstond ik meer van het portugees, maar nog steeds niet alles hoor! Ik had ook een brief gekregen van de president van mijn nederlandse rotary club en die heeft de president hierzo in het portugees aan iedereen voorgelezen.
Ik heb ook die avond veel gepraat met een jongen, zoon van een van de rotarians, van de roteract. Dat is een soort Rotary voor jongeren.
Volgende week woensdag ga ik naar een van hun meetings.

Gisteren, woensdag, heb ik mij mentaal voorbereid voor wat ik 's avonds zou doen. Ik zou namelijk naar een experimentele turnles gaan. Gewoon even kijken of ik daar heen wil.
Het turnen hierzo is wel iets anders dan in mijn turnlessen in nederland. Ten eerste is de les gemengd, dus meisjes en! jongens. Niet zo heeeel erg! De warming-up was ook veel intensiever, maar dat zegt nog niks over het turnen zelf. Toen iedereen eenmaal ging turnen zag ik dat iedereen echt veel beter was! De jongen deden allemaal dubbele schroef en 2 of 3 dubbele salto op de trampoline! Ik heb door die les alleen wel spierpijn achteren..haha
Ik heb na de turnles nog koekjes versierd met mijn moeder! Alle kleuren van de regenboog!

Vandaag heb ik 's middags een beetje mijn e-mails gelezen, gepraat, gelezen, film gekeken...niet veel dus.
Vanavond (dus straks, over ongeveer 45 minuten) wordt ik opgehaald voor een receptie van uitwisselingsstudenten in het huis van een van de mexicaanse uitwisselingsstudenten. In Sao Carlos zijn we nu namelijk compleet! De laatste jongen is vandaag aangekomen in Brazilië!

Fijne dag/ochtend/middag/avond/nacht nog!
Beijo!

p.s: ik heb weer nieuwe foto's op flickr gezet:
http://www.flickr.com/photos/carolineooms/

  • 05 September 2011 - 16:58

    Jan Prins:

    Dag buurmeisje Caroline,

    Ik heb je verslag (de laatste, de rest komt nog) met plezier gelezen. Het lijkt erop dat je het wel naar je zin hebt. ik hoop dat dit ook echt zo is en dat je kunt genieten van toch een vreemd en spannend land.
    we blijven je verhalen volgen, zo goed en zo kwaad als dat lukt. Nog veel plezier en met een hartelijke groet,
    Jan, Joan & Caroline

  • 06 September 2011 - 19:30

    Beatrice:

    Tu fais beaucoup de choses! on a l'impression que tu ne vas pas beaucoup a l'ecole pendant la journee? !Tant mieux, cela te donne le temps de découvir d'autres choses.L'administration bresilienne vaut bien la française...;-) ben benieuwd over het vervolg van je turflessen maar je weet nog wat je Nederlanse vader zei.., hein:-)
    Grosses bises de nous tous!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, São Carlos

Caroline

Hoi iedereen! Zoals jullie waarschijnlijk weten ga ik één jaar weg naar Brazilië. Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte via mijn blog!

Actief sinds 20 Juni 2011
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 33637

Voorgaande reizen:

20 Juli 2014 - 19 Januari 2015

6 maanden São Paulo

29 Juli 2011 - 22 Juli 2012

Uitwisselingsjaar

Landen bezocht: