Zo snel!! - Reisverslag uit São Carlos, Brazilië van Caroline Ooms - WaarBenJij.nu Zo snel!! - Reisverslag uit São Carlos, Brazilië van Caroline Ooms - WaarBenJij.nu

Zo snel!!

Door: carolineinbrazil

Blijf op de hoogte en volg Caroline

19 April 2012 | Brazilië, São Carlos

Het komt steeds dichterbij: het einde van mijn uitwisseling en de terugkeer naar Nederland. Nog maar 95 dagen en dan sta ik op schiphol met overpuilende koffers, rugtas en een blazer vol gehangen met pins. Maar voordat die dag komt, zal ik maar eerst vertellen wat er deze maand is gebeurt.
Deze maand was weer een drukke maand en ik heb behoorlijk wat activiteiten gehad. Ik heb op de dag na mijn laaste blog heerlijk 'origineel' mexicaans eten gegeten! Ena en Ofir (de mexicaanse uitwisselingsstudeten) hebben in het huis van mijn eerste gast-tante een mexicaans diner klaargemaakt. Het was wel een beetje heet (waardoor ik snel een rood hoofd kreeg) maar heel lekker. Ik heb nu ook beloofd dat ik een keer een nederlands diner ga maken daarzo...wat zal ik dan gaan maken? De dag daarna heeft de laatste gastfamilie van Ena een klein verjaardagsfeest gegeven, omdat toen ze jarig was haar 2de gastfamilie helemaal niks heeft gedaan. Het was ook een soort afscheidsfeestje omdat de nacht erna Ena terug zou gaan naar Mexico (oftewel vroege terugvlucht). Het was al 2 weken gaande maar uiteindelijk heeft de chairman gezegd dat ze naar huis gestuurd zou worden voor verschillende redenen. Dat kan ook overkomen..
Ik heb de dagen erna verschillende dingen gedaan, zoals naar de bioscoop met vriendinnen, naar Santa Eudoxia en 8 kilometer lopen in Damha. Ik ben ook met Ofir (mex.), Audrey (canada), Cesar (colombia) en Marita (3de familie oudste gastzus) naar de Termen van Olimpia geweest (groot warm-waterpark!).
Op 30&31 maart & 1 april was opnieuw een ontmoeting met alle uitwisselingsstudenten, dit keer in mijn stad. Op vrijdagavond kwamen alle uitwisselingsstudenten aan en werden opnieuw alle regels uitgelegd. Dit is doordat er ook nieuwe uitwisselingsstudenten aan zijn gekomen in januari en februari. Daarna ging iedereen naar de huizen van de rotarians waar ze gingen overnachten. Ik sliep natuurlijk in mijn eigen huis, samen met 1 deense. Op zaterdag zijn we 's ochtendsvroeg op de bus gestapt om onze dagactiveiten rond te gaan. We zijn eerst naar de 'boerderijn van de graaf van Pinhal' (fazenda do conde do pinhal) gegaan. Het was vroeger een koffieplantage, maar nu is het een monument en museum. Hierna zijn we gaan lunchen in de 'Armazem da Maria'. In de middag zijn we naar het museum van TAM (de braziliaanse vluchtmaatschappij) gegaan. Een deel van het museum laat de historie van de luchtvaart zien en het andere deel staat vol met echte vliegtuigen van alle tijdperken.
Na alle bezoeken zijn we naar de plaats gegaan in Brotas waar we zouden overnachten/andere activiteiten zouden hebben, genaamd 'Areia que canta'. Areia que canta betekent het zand dat zingt. We mochten de rest van de middag/begin van de avond zelf invullen met activiteiten daar (kano, zwemmen, kletsen, volleybal, poolen, pingpong spelen).
Zondag zijn we naar de plaats gegaan waar 'het zand zingt'. Als je daar het water ingaat worden je voeten door het zand opgezogen (je moet daarom dus een zwemvest aan) en kriebelt het! Daarna zijn we nog naar een kleine waterval gegaan waar we mochten duiken. Tegen het einde van de middag zijn we teruggegaan naar São Carlos en haalde mijn gastfamilie me op bij de universiteit.
De maandag voor pasen ben ik ook heel productief geweest! Ik heb paaseieren gemaakt met Priscila. De braziliaanse chocolade paaseieren zijn iets groter dan de eitjes in Nederland. De paaseieren zijn hier maar 15 centimer gemiddeld! En het paasei is van binnen hol, waar nog meer chocolaatjes in zitten. Ik heb met pasen 5 chocolade eieren gekregen van mijn gastgezinnen... ik heb er tot nu toe pas 1 opgekregen. Ik heb nog 3 maanden om de andere 4 op te eten!
Ik heb ook met de Rotaract paaseieren uitgedeeld op een creche.
Pasen heb ik zelf met mijn 2de gastfamilie gevierd, waarbij we een nederlandse paaslunch hebben gemaakt.
Nog een leuk nieuwtje is dat ik met het braziliaanse meisje van mijn district, die in augustus naar nederland gaat, heb gesproken. Ze is heel enthousiast om naar Nederland te gaan en hoop dat ze ons moeilijke raspende taaltje snel leert!
Dit is niet het enige nederlands-gerelateerde wat ik heb gedaan. Deze laatste 2 weken heb ik wel 5 keer mijn presentatie over nederland gehouden. 4 keer daarvan was op school, bij 4 verschilllende klassen en 1 keer op mijn Rotaryclub. Ik heb ongeveer 40 volgepraat over het land, over Capelle, mijn school, rotary, familie en mijn gedachten over Brazilië tot dusver. Aan het einde van elke presentatie complimenteerde meerdere personen me; er waren zelfs een paar die vertelde dat ze veel geleerd hebben over Nederland.
Ik spring wel van hak op de tak in deze blog, maar ik heb zoveel gedaan! Ik ben ook deze weken een paar keer naar de universiteit van São Carlos gegaan en heb meegelopen met studies in het vakgebied van gezondheid.
Ik vind het harstikke interessant, maar ik heb al beslist dat ik dat niet ga studeren in nederland. Ik heb 2 weken terug mijn inschrijving gedaan voor de universiteit in nederland. Ik heb mij ingeschreven voor TOERISME in Breda.

Dat was het wel zo een beetje. Ik heb alleen nog maar te zeggen dat de tijd zeer snel gaat en dat ik al over 3 maanden en 3 dagen op schiphol sta om weer te wennen aan het koude nederlandse klimaat.
Tot de volgende blog!
Beijos
Caroline

p.s: bij mijn eerste gastfamilie heeft de witte labrador 7 puppy's gekregen! Als ze klein bleven zou ik er eentje mee kunnen nemen naar nederland! Foto's heb ik zeker gemaakt!
http://www.flickr.com/photos/carolineooms/ of op facebook.

  • 19 April 2012 - 20:11

    Anneke:

    Tjonge tjonge, volgens mij duizelt het jou af en toe wat je ziet, hoort, ruikt enz. Wat beleef jij veel! Nog even 95 dagen doorgaan met opsnuiven en heel erg veel genieten. Au revoir vanuit les Menuires!

  • 20 April 2012 - 09:01

    Beatrice:

    Ach je vader wil wel een puppie erbij naast al de schaapen.
    NHTV, echt iets voor je. Tu as pris quelle section?

    Bises de nous tous et profite des dernières semaines!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, São Carlos

Caroline

Hoi iedereen! Zoals jullie waarschijnlijk weten ga ik één jaar weg naar Brazilië. Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte via mijn blog!

Actief sinds 20 Juni 2011
Verslag gelezen: 487
Totaal aantal bezoekers 33615

Voorgaande reizen:

20 Juli 2014 - 19 Januari 2015

6 maanden São Paulo

29 Juli 2011 - 22 Juli 2012

Uitwisselingsjaar

Landen bezocht: