Droomreis / Viagem dos Sonhos - Reisverslag uit São Carlos, Brazilië van Caroline Ooms - WaarBenJij.nu Droomreis / Viagem dos Sonhos - Reisverslag uit São Carlos, Brazilië van Caroline Ooms - WaarBenJij.nu

Droomreis / Viagem dos Sonhos

Door: carolineinbrazil

Blijf op de hoogte en volg Caroline

17 Februari 2012 | Brazilië, São Carlos

Van 12 januari tot en met 10 februari heb ik door het noordoosten van Brazilië gereisd en zoals de naam al aanduid was het een DROOMREIS!
Een reis van 30 dagen, meer dan 10 duizend kilometer, 13 steden met 50 uitwisselingsstudenten die 17 landen vertegewoordigen is een onvergetelijke ervaring die ik nooit meer zal meemaken!
Ik kan het eigelijk nog steeds niet geloven wat ik de afgelopen maand heb meegemaakt; als ik naar de foto’s kijk heb ik een grote glimlach van hier tot Tokyo en denk ik aan alle leuke, spannende, nieuwe, ongelovelijke, braziliaanse en internationale herrineringen die ik heb gemaakt gedurende mijn reis. Mijn portemonnee is een zakcentje armer geworden maar iedere cent was het waard.
Ik ben gedurende de reis kennis, ervaringen, indrukken en vrienden rijker geworden. In een woord: ONVERGETELIJK!

Voordat ik mijn hele verhaal over de reis kwijt raak wil ik eerst iedereen bedanken die het mogelijk heeft gemaakt voor mij om de reis te maken: mijn ouders & rest van familie, de Rotary, Belo Brasil Tours en ieder ander persoon die zich voelt aangesproken.

De droomreis van Brazilië!
Het was eindelijk zover, 12 januari om het middaguur stond ik klaar met een ingepakte koffer vol met schone kleren in Riberão Preto de bus van Belo Brasil op te wachten. De bus kwam aan vol met allemaal onbekende uitwisselingsstudenten uit alle hoeken van de wereld. Je weet dat je een Rotary uitwisselingsstudenten bent als je je eerst presenteerd met je land en dan pas met je naam. Zo ging dat het eerste uur van de reis vooral. Iedereen was hartstikke enthousiast voor wat de reis zou brengen en gesprekken voeren was dus helemaal geen probleem. De bus was net een dierentuin.
De reis van Riberão Preto naar Brasilia duurde ongeveer 11 uur. ’s Avonds kwamen we dus allemaal uitgeput aan in Brasilia.

De eerste stad die we gingen bezoeken was dus Brasilia, de hoofdstad van Brazilië. Op het eerste gezicht is Brasilia een zeer georganiseerde en moderne stad. De structuur van de stad is simpel en er zit logica achter.
We hebben als eerste een beroemde (moderne) katedraal bezocht die ook beroemd is voor de ‘hangende engelenbeelden’. Daarna hebben we de ‘Palaçio da Alvorada’ een bezoekje gebracht, wat de woning van de Presidente van Brazilië is. We hadden ook nog een geluk die middag omdat de presidente langskwam in de auto en naar ons ‘royaal’ zwaaide. We mochten ook naar binnen, wat toch wel een hele eer was. Onze coordinator van de reis vertelde dat in de 17 jaar dat hij heeft gereisd met Belo Brasil, hij geen enkele keer binnen de muren van het ‘paleis’is geweest.
Na de tour in het paleis zijn we naar een religieuse piramide geweest. Binnen in de piramide is er een spiraal op de vloer waarbij je uitkomt in het midden; recht boven je hoofd is dan een kristal in het punt van de piramide. We zijn daarna naar enkele andere punten in de stad gegaan, waarbij we ook te weten zijn gekomen over de structuur en de vorm van de stad.
Als laatste activiteit van de stadstoer zijn we naar een toren gegaan, waar je van boven een prachtig uitzicht hebt over de hele stad.

De volgende dag hebben we een busreis gemaakt van Brasilia naar Lençois (ook wel bekend: Chapada Diamantina). De busreizen van de hele reis bestaan vooral uit: films kijken, muziek luisteren, kletsen, uit het raam kijken, slapen, eten, kaarten en een beetje je benen strekken.
De vierde dag heb ik activiteiten in Lençois gehad, wat een stadje met veel charme is. We zijn naar een natuurlijke glijbaan gegaan, wat een grote schuine steen is met water, waar je vanaf glijdt op je achterwerk. Na meerdere keren gegleden te hebben voel je het wel. We zijn ook nog naar een plaats gegaan in het bos wat bekend is voor het ‘gekleurde’ zand. In de avond hebben we tijd gekregen om te genieten van het zwembad van het hotel en tijd vrij in te vullen, maar we hebben echter wel een avondklok.
De volgende dag zijn we namelijk van hop naar her gegaan om veel te kunnen zien en doen! We zijn ten eerste naar een grot gegaan, waar de ingang en uitgang verschillend zijn, wat volgens de gids speciaal was. Van onder de grond zijn we naar het hoogste punt van Lençois gegaan, de ‘pai de Incaçio’. Er zit een traditioneel verhaal achter de naam van de berg en het geeft wel een speciaal gevoel om het verhaal te horen terwijl je daar boven bent.
Onze dag sloten we af met een bezoek aan een waterval waar we heerlijk konden zwemmen. Ik ben daar ook van een rots van 5 meter hoog in het water gesprongen!

Toen was het alweer tijd om naar de volgende stad te gaan, namelijk Salvador. We zijn de 6de dag van de reis naar het schildpaddenproject ‘Tamar’ geweest en hadden daarna tijd voor onszelf. De dag erop hebben we een boot genomen en zijn we naar een verlaten strand gegaan op een eiland op ongeveer een uur van Salvador vandaan. Het was een paradijs! We mochten springen van de boot, picknicken op het strand, liggen zonnen en zwemmen zonder dat ook maar iemand last van ons had.
De laatste dag in Salvador hebben we een culture stadstoer gedaan. De plekken die we bozcht hebben zijn de kerk van Bonfim (igreja de Bomfim), de beroemde lift, Mercado Modelo en beroemde ‘plein’ en straten. Ik was al met mijn gastfamilie naar Salvador geweest, maar het is toch wel in een andere sfeer als je met een groep uitwisselingsstudenten gaat!

Van Salvador gingen we naar Recife, wat dus weer een hele dag in de busreizen betekende. De eerste dag in Recife hebben we een ‘grote’ stadtoer gedaan in Olinda (een stad dichtbij die bekend is voor de traditionele manier van carnaval). We zijn naar een oude gevangenis geweest, die nu een grote markt met souveniers, kleding, hangmatten, kunstvoorwerpen, etc...
We hebben ook een kleine show gezien van een traditionele dans: Frevo. Ze dansen hierbij met gekleurde parapluutjes (en ik moet even melden: het is veel moeilijker dan het lijkt om dat te dansen!!). De gigantische carnvavalspoppen mochten we ook bewonderen in dit stadje.
De dag erna was stranddag, met in de avond een speciale activiteit! We hebben in de avond onze eigen CARNAVAL gevierd in de straten van Olinda!! Een ervaring die niet iedereen zomaar kan maken! We liepen door de straten van Olinda te feesten met 100 uitwisselingsstudenten (een andere groep van andere reis deed mee) met nog eens 100 brazilianen erachteraan! Het regende pijpenstelen maar dat maakte niemand uit! Brazilianen kwamen van alle hoeken en gaten om mee te doen met ons feest! Een en al vreugde!

Na ons grote carnavalsfeest hadden we een uitrustdag omdat we weer een hele dag in de bus zaten met als bestemming Fortaleza.
Voor Fortaleza stond op de planning: STRAND! Fortaleza is een mooi strand, waar je goed kan zwemmen, springen in de golven en we mochten ook paardrijden. Paardrijden op het strand is een aanrader!! Het is leuk!
Na 2 weken gereisd te hebben gingen we al naar onze 6de stad, JERICOACOARA! Jeri een van de steden waar ik het meeste heb genoten! We hebben de eerste middag (na de busreis ernaartoe) nog even tijd gehad op het strand en hebben we vanaf een grote duin de zonsondergang gekeken. In Jeri gaat bij de zonsondergang de zon de zee ‘in’. De tweede geweldige dag in de Jeri was een ‘vrij invulbare dag’! We mochten dus opstaan wanneer we wilden en doen wat we wilden tot de avond. Ik ben naar het strand geweest, het zwembad en heb ook een beroemd punt van Jeri gezien, de ‘Pedre Furrada’. Het is een grote rots/steen met een gat in het midden die door de zee is gemaakt. In de avond hebben we onze eerste dansles gehad van de reis, Forro! Forro is een koppeldans waar je van links naar rechts draait, swingt en zwierig loopt. We hadden ook een kleine ‘dance-off’ waarbij ik samen met een franse jongen heb gewonnen. Europese mensen kunnen echt wel dansen!!
De laatste dag in Jeri hebben we een buggy toer gedaan. Je rijd dan met een buggy voor 4 mensen over de duinen en langs de zee. Het was hilarisch om 13 buggys te zien racen!
We zijn gestopt op meerdere plekken, om gewoon de zee in te springen, over een rivier heen te gaan met een raft of bij een zoetwatermeer of om van een duin af te springen (niet gevaarlijk!). Het was een heerlijke dag!!
Onze volgende dag was weer een zeer gezellig busdag, waar we gedag zeiden tegen Jeri en op naar Natal gingen. De uitwisselingsstudenten die gekozen hebben om de half-dream trip te maken hebben we ook afscheid genomen. Het waren 7 geweldige uitwisselingsstudenten waar ik geweldige herrineringen aan over heb gehouden van de 2 weken samen!

We zijn ‘in’ Natal naar het ‘praia de pipa’, wat het ‘vliegerstrand’ is, gegaan. Het wordt gezegd dat het een van de mooiere stranden van het noordoosten is.
We hebben ook een fort gezien (van buitenaf alleen, omdat het al gesloten was toen we aankwamen), het ‘Forte dos Reis Magos’. Er zit een nederlandse geschiedenis achter van de tijd van de VOC.
Van Natal zouden we naar onze volgende bestemming gaan, Itacaré, maar omdat het best ver is was de reis verdeeld in 2 dagen. We hebben zijn dus eerst in 1 dag van Itacaré naar Aracaju gegaan, daar overnachten en de volgende dag verder naar Itacaré.
We hebben de eerste dag in Itacaré wat ‘pech’ gehad met het weer, maar het heeft onze sfeer en activiteiten niet verpest! We zijn zoals gepland naar het strand gegaan en zelfs al regende het aan het begin pijpenstelen hebben een heerlijke dag gehad!
De daaropeenvolgende dag zijn we naar 2 verschillene stranden gegaan, genaamd Havaizinho en Itacarezinho. Om naar een van de 2 stranden te gaan hebben we door het bos gelopen, waarbij we allemaal typisch noordoost-fruit hebben gezien. Het opmerkelijke bij een van de twee stranden was dat er een gedeelte was met zwart zand. Het zwarte zand plakte heel erg! We hebben die avond ook Axé dansles gehad.
Weer zat er een reisdagje tussendoor van Itacaré naar Arrial d’Ajuda. We kwamen in de avond echter voor het avondeten aan dus we hebben in Arrial d’Ajuda heerlijk gegeten in de ‘meest charmante straat van Brazilië’. Dat staat echt op het naambordje van de straat.
De volgende dag was het weer strandtijd! Heerlijk strand, zon, zee, ijs en vrienden!

Dichtbij Arrial d’Ajuda is ook een andere stad, namelijk Porto Seguro, de veilige haven. We hebben een hele citytoer in deze historische stad gehad, waarbij we zeer wat achtergrond informatie kregen. Op het laatst zijn we nog naar een hoog punt geklommen waarvanaf je de hele stad kon zien. Wat een uitzicht was dat!

Dan was het eindelijk zover, na zoveel kilometer maakten we eindelijk onze laatste lange reis in de bus. We zijn van Arrial d’Ajuda naar Vitoria gegaan, waar we alleen de nacht hebben doorgebracht, omdat de echte bestemming van de busreis RIO DE JANEIRO was!
We zijn er ook goed op voorbereid omdat we op de busreis ernaartoe de film ‘Rio’ hebben gekeken, wat een aanrader is!
Op 7 februari in de middag kwamen wij aan met een bus vol enthousiaste uitwisselingsstudenten aan in RIO!!!!! Er vlogen behoorlijk wat emoties door de bus die ‘laatste’ paar kilometer voor Rio.
We zijn die avond al naar een beroemde plaats in Rio geweest, namelijk Copacabana Beach. Het hotel was 2 blokken verderop!

Het was eindelijk tijd om Rio te ontdekken!
We hebben de hele dag zoveel activiteiten gehad, zoveel gezien en nog hebben we veel van Rio niet gezien. Als eerste plaats(en) van de stadstoer zijn we naar een kerk gegaan in het historische centrum waarna we door de oude straatjes hebben gelopen. In een van de oude straatjes bevond zich een oude banketbakkerij (confeitaria Colombo). Ik heb daar een typisch gebakje gegeten, wat behoorlijk zoet was, maar zo heerlijk! Wij zijn daarna langs een viaduct gelopen naar een beroemde trap, de ‘escadaria Selaron’. Op de trap zijn allemaal kleine tegels van over de hele wereld. Ik heb er 7 uit Nederland gezien. We hebben ook een bezoek gebracht aan het stadion voor het WK van 2014, het stadion Maracanã.
We hebben ook de kans gehad om een ‘favela’ van Rio te bezoeken, Santa Marta. Het is toch wel anders om daardoorheen te lopen. Het is heel anders dan de flats of rijtjeshuizen in mijn stad!
Er was ook een gedeelte waarbij de huizen met spattende kleuren geverfd waren. Deze geverfde huizen zijn een project van 2 nederlanders die de hele wijk willen verven!
Als laatste activiteit van de dag zijn we naar de Pão de Açúcar gegaan. Het is een hoge berg, waarbij je met een ‘skilift’ naartoe gaat. Vanaf dat punt heb een wonderbaarlijk mooi uitzicht over heel Rio de Janeiro! We hebben daar de zonsondergang bewonderd.

Onze laatste dag in Rio hebben we spetterend afgesloten. We zijn naar de (volgens mij) beroemdste plek van Rio gegaan, namelijk het standbeeld van Christus (Cristo Redentor). Ik geloofde het pas toen ik er recht voor stond dat het ook echt zo groot en imposant was. Het doet wel wat met je als je daar voor de Christus staat met heel Rio aan je voeten!
Als laatste zijn we nog naar het strand van Ipanema geweest en hebben onze avond met een kleine prijzenuitreiking en speechs afgesloten. In de diepe uren van de nacht hebben we nog gekletst en koffers gepakt voor de volgende dag.

Toen was het het einde van de reis. Na 30 dagen zouden we allemaal teruggaan naar onze steden. We hebben in Rio al gedag gezegd tegen een paar mensen die het vliegtuig namen of dichtbij Rio woonden en zijn we op de bus gestapt. De laatste paar uren waren behoorlijk emotioneel. De laatste paar minuten was de hele bus aan het huilen! Je raakt zo aan elkaar gehecht als je 30 dagen, bijna 24 uur lang per dag met elkaar bent!

Nogmaals, de reis van onvergetelijk en ik heb er zeer mooie herrineringen aan overgehouden. Ik wil iedereen bedanken en vooral laten meegenieten met alles wat ik beleefd heb!
Ik hoop dat ik mijn lange absentie nu wel goed heb gemaakt!!

Beijos!

• 18 Februari 2012 - 13:52

Spip:

Hoi Caroline,
    Ik reageer wel niet zo vaak maar lees trouw je enthousiaste verslagen. Als je hier ooit maar weer kan wennen in ons koude kikkerlandje! Enne, nu willen we nog een paar foto's van die reis zien natuurlijk...

• 21 Februari 2012 - 20:32

H. Luchtmeijer:

Je geniet wel enorm hoor Caroline en terecht en je manier van beschrijven geeft beeldend weer wat we allemaal kunnen tegen komen in dat exotische land. Geweldig leuk al die ervaringen en enerverende indrukken . Kom je nog wel bij of blijf je zo volop bezig met al die activiteiten die je ons voorschotelt. Nu ja , uitrusten kun je wel als je weer in Capelle bent, dus nu er nog vol tegenaan. Dank voor al je leuke berichten, maak veel gave ervaringen mee, en voel je vooral Braziliaan met al die Brazilianen, althans nu even tijdens Carnaval.
    All the best. H. Luchtmeijer