Braziliaanse kerst & meer - Reisverslag uit São Carlos, Brazilië van Caroline Ooms - WaarBenJij.nu Braziliaanse kerst & meer - Reisverslag uit São Carlos, Brazilië van Caroline Ooms - WaarBenJij.nu

Braziliaanse kerst & meer

Door: carolineinbrazil

Blijf op de hoogte en volg Caroline

28 December 2011 | Brazilië, São Carlos

Lieve allemaal!

Ten eerste wil ik iedereen nog een (late) fijne kerst wensen en voor straks een gelukkig nieuwjaar!!!!
Ik vind het trouwens nog geen tijd om een terugblik te schrijven, zelfs al zit ik hier morgen al 5 maanden! De maanden zijn voorbij gevlogen!

De maanden december was voor mij een maand vol met activiteit, blijdschap, nieuwe ontmoetingen, vrienden weerzien, gedag zeggen, voorbereidingen en familie. Deze maand is ook de laatste maand dat ik bij mijn eerste gastfamilie zit. Ik wissel van gastfamilie 5 januari. Ik weet mijn exacte adres nog niet, maar ik zal dat later doorgeven.
Het is wel een vreemd gevoel om na 5 maanden te wisselen van gastfamilie. Ik ben zo gewend geraakt aan het ritme van de familie; ik weet de 'vaste' activiteiten van de familieleden. De kamer die aan het begin van mijn uitwisselingsjaar kaal, leeg en netjes was is nu mijn domein geworden! De kastdeuren zijn beplakt met mijn ontvangen anzichtkaarten, de boekenplank staat vol, de laden zijn gevuld en zelfs in de badkamer staan al mijn spulletjes binnen handbereik. Mijn verzameling souveniers, herrineringen en ook pins op mijn blazer groeien met de dag! Ik wil er nog niet aan denken hoe ik na 12 maanden Brazilië alles in mijn koffers ga krijgen!

Maar het einde van mijn uitwisseling is nog lang niet in zicht, dus laat ik maar even terugkijken op mijn activiteiten.
Vorige week was mijn week gevuld met balletshow van Peter Pan, eindfeest van mijn klas, een uitvoering van de schoolband van mijn gastbroertje, een dag met alle uitwisselingsstudenten van het district en naar het huis van mijn oom en tante (ze wonen nu in een chacara, dat is een soort kleine boerderij).
Op de dag van de ontmoeting van alle uitwisselingsstudenten zijn we eerst naar een chacara van een van de Rotary leden van Riberão Preto gegaan. Daar konden we zwemmen, badminton spelen, poolen, pingpongen, kletsen en genieten van de de barbeque. Later in de middag hebben we onze kerstcadeautjes uitgewisseld. In de avond zijn we naar een speciale kerstshow van het koor van Riberão gegaan.
Deze uitwisselingsstudenten ontmoeting was hartstikke leuk! Het feit dat iedereen nu portugees beheerst, maakt de groep hechter. Bij de eerste ontmoeting was iedereen meer gehecht aan het groepje uit hun land, maar nu is iedereen internationaal gemixt!

Deze week was mijn week ook behoorlijk goed gevuld. Ik ben meerdere keren wezen zwemmen op de sportclub, mijn laatste volleybal training voor het jaar 2011 gehad, naar het centrum geweest, gewandeld op een 'wandelpiste', uit eten gegaan met een Rotarian en zijn familie en ook een afscheidsfeest gehad van een van de uitwisselingsstudenten uit São Carlos. Samuel, de colombiaanse jongen die ook in São Carlos, is de 26 teruggevlogen.

Vrijdag was er een groot verjaardagsfeest bij ons in huis, voor de verjaardag van een oom van mijn gastmoeder. Elk jaar komen er bijna 100 mensen en is alles goed georganiseerd. Overdag heb ik geholpen met alle tafels, borden, glazen, etc, etc... neer te zetten! Het was 34 graden die middag, dus een koude douche was daarna wel welkom!
Het feest was een groot succes; mooie versiering, lekker eten, goede muziek, veel gezelligheid en nieuwe mensen van de familie ontmoet.

Zaterdag was het dan zover, een van de hoogtepunten van december: Kerst!
We zijn in de middag eerst wezen borrelen bij een zus van mijn gastmoeder en cadeautjes uitgewisseld. Na het borrelen zijn we naar het huis van een oom van mijn gastvaders kant gegaan. De familie is echt groot!
De temperatuur van kerst was voor mij denk ik een van de grootste verschillen. Het was maar 30 graden die dag.
De 25ste, zondag, hebben we geluncht bij dezelfde zus van mijn gastmoeder. Het eten was heerlijk! Ik ben ook uitgenodigd door een nicht voor haar trouwerij in juni!!
Aan het einde van de middag is mijn gastbroer met vrienden naar Santos gegaan, waar hij nieuwjaar gaat vieren (aan het strand). Ik ga nieuwjaar hier in het Damha park vieren!

Ik heb een schitterende kerst gehad en zal vast een spetterend nieuwjaar krijgen!

Nu is het maar aftellen tot 2012!!!! Volgende blog zal vast en zeker pas volgend jaar komen, dus tot volgend jaar iedereen!!
beijos

  • 29 December 2011 - 18:15

    Béatrice:

    Bonne Année, dat deze je veel geluk en gezondheid brengt! Twee weken geleden kwam Iris thuis met een chinese exchange student van Dalton. Zij komt uit Ghanzou. Zij is net van gezin gewisseld en is van Gorinchem naar Dordrecht gegaan.Het was echt leuk om culturele verschillen met haar uit te wisselen. Zij liet wat zien op de computer en ineens kon ze allerlei chinese tekens typen met ons toetsenbord... Wij gaan proberen tijd te vinden om met haar ook iets te doen.Ik ken haar gastgezin niet, is hier met AFS.
    Wij vieren hier de feestdagen met de Franse familie, het is gezellig. Mijn nichtje heeft geschaatst op de schaatsbaan in het centrum. Iris is hard aan het studeren en ik moet ook weer aan de slag! Fijne jaarwisseling! Bisous de nous tous, on pense bien à toi!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, São Carlos

Caroline

Hoi iedereen! Zoals jullie waarschijnlijk weten ga ik één jaar weg naar Brazilië. Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte via mijn blog!

Actief sinds 20 Juni 2011
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 33604

Voorgaande reizen:

20 Juli 2014 - 19 Januari 2015

6 maanden São Paulo

29 Juli 2011 - 22 Juli 2012

Uitwisselingsjaar

Landen bezocht: