Formatura, baile de havaí, presentatie Rotary - Reisverslag uit São Carlos, Brazilië van Caroline Ooms - WaarBenJij.nu Formatura, baile de havaí, presentatie Rotary - Reisverslag uit São Carlos, Brazilië van Caroline Ooms - WaarBenJij.nu

Formatura, baile de havaí, presentatie Rotary

Door: carolineinbrazil

Blijf op de hoogte en volg Caroline

27 November 2011 | Brazilië, São Carlos

Ik kan gewoon niet geloven dat ik hier al bijna 4 maanden ben! De maanden vliegen hier echt om!
Gelukkig houd ik mijn weken bij met de post-it briefjes op mijn laptop.

Mijn laatste blog eindigde ik op donderdag (2 weken terug), dus laat ik maar snel vertellen wat ik die vrijdag heb gedaan.
Ik had die vrijdag een speciaal feest op mijn planning staan, namelijk het eindfeest van een vriend van de interact. Ik ben die middag na school samen met zijn broer naar Bebedourou gereden. Het feest begon 's avonds met een diner, oftewel lopend buffet, en ging door met het 'dansfeest'. De zaal waar het werd gehouden was prachtig versierd en er was ook genoeg lekker eten. Het leuke was ook dat ik al een paar mensen kende van de keer dat ik naar de rodeo van Barretos ben gegaan. Ze waren wel verrast om mij daar te zien.

Zaterdag ben ik in de middag naar de interact club van Bebedourou gegaan. Ze waren aan het voorbereiden voor die avond, waarbij nieuwe interact leden officieël lid werden. Ik heb een beetje geholpen in de keuken en dingen op tafels zetten. In de avond ben ik dus naar de interact bijeenkomst gegaan. Omdat mijn bezoek 'speciaal' was, mocht ik aan de presidententafel zitten. Daar zaten de president van rotary, zijn vrouw, de president van interact bebdourou, president rotaract bebedourou, de president van interact Orlandia en ik.
Zondag ben ik dan teruggegaan naar São Carlos en heb mijn dag gevuld met frutselen.

Slecht weer komt ook wel eens voor in mijn stad. São Carlos word niet voor niets de klimaatstad genoemd. De ene dag is het 15 graden en regent het, waabij de volgende dag het 30 graden is met volop zon. De temperaturen en weersverwachtingen veranderen hier behoorlijk vaak.
Ik had maandag dus de pech dat het een slecht-weer-dag was. De regen kletterde op de daken en kleine riviertjes ontstonden voor het huis. Geen lekker weer om naar buiten te gaan. Ik heb die middag dus samen met mijn moeder de kerstboom opgetuigd.
De kerstboom optuigen in de korte broek zonder het koud te hebben is toch wel vreemd.
Met kerst zal het hier volop zomer zijn en warm!!!
De kerstboom staat dus nu mooi versierd in de woonkamer. Ik heb trouwens ook wat kerstballen in mijn kamer gehangen om mijn kamer (nog) meer te versieren.
In de avond ben ik naar een typische braziliaanse bar gegaan met Ofir (mexicaan) en mijn rotary counselers. Ter informatie: Ik heb 2 counselers, waarvan 1 'officieel' van de rotary is. Mijn 2de counseler is zijn vriendin, voor het geval dat ik mijn problemen met een vrouw wil bespreken en niet met een man. Ik vind dat fijn initiatief.

Dinsdag was een nationale vrije dag, maar natuurlijk regende het weer. Als je vrij bent regent het en als je naar school moet schijnt de zon!
Ik heb thuis geknutseld met mijn moeder en heb ook mijn presentatie over nederland afgemaakt en samen met mijn moeder in correct portugees vertaald.

De woendag had ik overdags weer een normale dag, met in de avond volleybal training. Het enige wat niet alledaags voorkomt is dat Ena bij mij kwam blijven slapen (van woensdag tot maandag).
De volgende dag ook even een nieuwe ervaring in de ochtend! Ik ben naar de school van mijn broer Guilherme (hij zit nu in nederland) gegaan en heb lessen gevolgd met zijn klas. Ik heb dat kunnen regelen omdat 1 meisje uit zijn klas in mijn volleybal team zit. Ik kende ook al wat mensen van het afscheidsfeestje van gui.
De klas was toch wel even anders dan op mijn school, maar al te leuk.
In de middag weer naar volleybal gegaan en 's avonds met Ena en mijn moeder naar de kookcursus gegaan.

Vrijdag ging ik weer richting Bebedourou, maar dit keer voor een afscheidsfeest van een colombiaanse uitwisselingsstudent. Je merkt nu dat de ´oudere´ uitwisselingsstudenten langzamerhand teruggaan naar hun eigen land en dat jij straks deel bent van de ´oudere groep´. Elk halfjaar komt er een nieuw groepje uitwisselingsstudenten.

De dag daarna, zaterdag, kwam een andere uitwisselinsstudent uit mexico die hier half uur vandaan woont naar Sao Carlos. In de avond zouden we namelijk met z´n allen naar de ´baile de havai´ gaan. De baile de havai is een feest op de Sao Carlos sportclub met als thema hawaii. Het was hartstikke leuk en echt iedereen uit de stad kwam er! Ik ben daar mensen tegengekomen van mijn school, van de school van guilherme, volleybal, vrienden van buiten school en vrienden van mijn broer.
De zondag was een wat rustiger dagje en ben in de middag gaan zwemmen op de sportclub.

Het begin van de week erna begon ook op een rustig ritme. Ik heb geluncht bij Ena thuis, ben met haar naar het zwembad geweest en daarna heb ik weer volleybaltraining gehad.
Op dinsdag stond de rotarymeeting in het teken van de presentatie van uitwisselingsstudenten. De 2 outbounds, die vorig jaar 1 jaar naar het buitenland zijn gegaan, hebben hun presentatie gegeven over hun gastland. Mijn broer Henrique heeft dus een presentatie over Duitsland gegeven en de andere jongen, Caio, over Mexico.
Daarna moesten Ofir, Ena en ik nog een presentatie geven. Wij hadden echter ieder maar 5 minuten omdat anders de meeting te lang zou duren. Ik heb dus op topsnelheid mijn presentatie gegeven. De inbounds moeten hem een volgende keer ´opnieuw´ doen maar dan uitgebreid.
Woensdag het gebruikelijke.

Donderdag was wel een grappige dag op school. De 6de klas maakt namelijk een video voor het 'formatura', dat is het eindfeest. Die donderdag moest iedereen oefenen en werd er een camera text gedaan. Bijna iedereen van de school doet mee omdat er 'figuranten' nodig zijn in het filmpje. Ik doe dus ook gezellig mee!
Als ik later het filmpje weet te bemachtigen zal ik laten zien hoe de sfeer was die dag!

En uiteindelijk was het mijn laatste schooldag voor de zomervakantie. Vanaf vrijdag hoef ik dus tot februari niet naar school, wat een leven heb ik!
In de middag ben ik naar het zwembad gegaan, alleen, omdat niemand kwam opdagen. Ook niet heel erg, omdat ik lekker heb gezwommen en in de zon gelegen.
In de avond ben ik naar een 15de verjaardagsfeest van een vriendin van de volleybal geweest. Hier in Brazilië is het 'traditie' om op je 15de een groot feest te geven. In nederland is dat vaak op je 16de, maar hier dus een levensjaar eerder.
Het was helemaal professioneel georganizeerd met prachtige decoratie, veel eten en drinken, een dansvloer, tafels, stoelen, goede muziek.
Het was groots.

Gisteren ben ik in de middag met mijn moeder naar het theater geweest. Er was een ballet/tapdans show van mijn nichtje. De naam was Saltimbancos. Het was echt hartstikke vermakelijk en zo lief om alle kinderen te zien dansen. Het verhaal dat gedanst en verteld werd was het verhaal van de muzikanten van Bremen. De ezel, hond, kat en haan die muziek willen maken in de stad. Ik heb erg genoten! Ik genoot ook van het feit dat ik alles verstond wat ze vertelde in het portugees, alleen 1 of 2 woordgrappen gingen langs me heen.
In de avond hebben we in een pizzeria gegeten met de familie voor de verjaardag van mijn oma.

Vandaag heb ook ik al zeer productieve dingen gedaan: ik heb Luna (de hond) gekamd, verder gegaan met mijn foto-album, mijn blog en straks ga ik weer naar Dahma park.

Nu het vakantie is zullen al mijn dagen gevuld worden met zeer vermakelijk activiteiten! Er komen nu ook allemaal eindfeesten van scholen, verjaardagen, kerst en natuurlijk nieuwjaar aan. Zo snel gaat het! Over 2 dagen zit ik hier al 4 maanden!! 4!
Al op 1/3 van mijn uitwisseling!

Beijos queridos!

  • 27 November 2011 - 19:28

    Anneke:

    Hoi Caroline, Dat was een heel verhaal dat je weer neer gezet hebt. Op deze manier hou je je Nederlands ook nog een beetje bij. Het is een en al gezelligheid bij jou. Een fijne zomervakantie gewenst vanuit een herfstachtig Nederland!

  • 28 November 2011 - 14:01

    Annerijn:

    Caroooo ik kijk eindelijk weer eens op je site (procrastination.. hahaha) en het ziet er heerlijk uit! Dikke dikke knuffel uit een koud Nederland en ik kijk nu al uit naar het moment dat ik je blije hoofd weer in t eggie zie :) Geniet ervan! xxx

  • 29 November 2011 - 20:42

    Kees Bloot:

    lees mijn e-mailbericht

  • 30 November 2011 - 21:20

    Janneke Ooms:

    Hoi Caroline,
    Al VIER maanden in Brazil! Niet te geloven! Leuk je verslag te lezen. Veel plezier op alle eindfeesten en verjaardagsfeestjes!
    Een dikke kus uit Nederland (ook van de rest van de familie hier en Sinterklaas!)
    Janneke

  • 30 November 2011 - 21:34

    Artie:

    Leuk om alle verhalen te lezen.
    Wat heb jij een geweldig interessante tijd daar.....
    Geniet van alle feesten en partijen en wij leven en lezen gezellig met je mee.

    Liefs Frits en Artie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, São Carlos

Caroline

Hoi iedereen! Zoals jullie waarschijnlijk weten ga ik één jaar weg naar Brazilië. Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte via mijn blog!

Actief sinds 20 Juni 2011
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 33602

Voorgaande reizen:

20 Juli 2014 - 19 Januari 2015

6 maanden São Paulo

29 Juli 2011 - 22 Juli 2012

Uitwisselingsjaar

Landen bezocht: