Rotary activiteit, variëteit en Salvador! - Reisverslag uit São Carlos, Brazilië van Caroline Ooms - WaarBenJij.nu Rotary activiteit, variëteit en Salvador! - Reisverslag uit São Carlos, Brazilië van Caroline Ooms - WaarBenJij.nu

Rotary activiteit, variëteit en Salvador!

Door: carolineinbrazil

Blijf op de hoogte en volg Caroline

10 November 2011 | Brazilië, São Carlos

Ten eerste: hallo iedereen!! Lang niet geschreven he!?
Nou, laat ik dan maar snel aan de boeg gaan.

Ik was gebleven bij dinsdag 2 weken geleden. Ik heb die dag een volle dag gehad met een verrijkende Rotary activiteit. Ik ben in de middag met de gastmoeder van Samuel (colombiaan) en de 3 andere uitwisselingsstudenten naar een bejaardetehuis gegaan. We zijn daar heen gegaan om te helpen met eten rondbrengen en gewoon een praatje maken met de senioren. De senioren (of in ieder geval degenen waarmee ik gepraat heb) vonden het hartstikke leuk dat een nederlands meisje met hun kwam praten. Ook al zijn we niet urenlang daar gebleven, het is het gebaar dat telt.
Dit soort activiteiten zal ik zeker meer gaan doen!
Na het bejaardetehuis ben ik nog even snel naar het winkelcentrum gegaan met Ena omdat zij sportschoenen moest kopen.
In de avond ben ik weer naar de rotary meeting geweest.

Woensdag was weer een routine dag voor mij met in de ochtend school; in de middag manicure en in avond volleybal. Voor anderhalve maand volleybal vind ik dat ik goed vooruit ben gegaan! Ik ben nog een amateur maar in ieder geval een betere amateur dan eerst!
Donderdag ook routine: school en volley.

Vrijdag verbrak echter deze routine! Ik ging namelijk die middag naar SALVADOR! Ik ben samen met mijn moeder, vader en 2 broers gegaan.
Ik had donderdagavond mijn koffer gepakt en was vrijdagochtend helemaal klaar om op vakantie te gaan. We zijn eerst met de auto in ongeveer 3 uur naar Sao Paulo gereden. Het was wel even vreemd voor mij, omdat de vorige keer dat ik op het vliegveld van Sao Paulo was, was wanneer ik in Brazilië aankwam.
Alles ging prima daarna: geen problemen bij de douane, de vlucht was ook goed en geen verloren koffers.
Op het vliegveld kwam mijn tante ons ophalen. We hebben die week gelogeerd in het huis van mijn tante, oom een 2 nichtjes. Ze wonen niet in de stad Salvador maar er net naast, in Lauro de Freitas.
We hebben daarna gezellig met z'n alleen gedineerd en even rondgelopen in het stadje.

Zaterdag zijn we naar het strand gegaan. Het was verschrikkelijk warm (wel 36 graden!) en een frisse duik in de zee was heerlijk! De zee is daar alleen wel veel zouter dus je kan onder geen omstandigheden je ogen open doen onder water zonder last te krijgen. Mijn hoofd bleef dus veel boven water.
Ik ben ook ingegraven door mijn broertje, waarbij alleen mijn hoofd nog te zien was.
Voor de lunch zijn we teruggegaan naar het huis en even uitgerust.
Ik ben daarna samen met mijn moeder gaan lopen tot het strand. Te voet is het ongeveer 20 minuten (doorstappend en niet slenterend!). We hebben daarna nog een behoorlijke afstand op het strand gelopen waarna we terug zijn gegaan naar huis.
In de avond zijn we nog met de hele familie naar een ijssalon gelopen, ijsje gegeten en teruggelopen.

De volgende dag zijn we weer naar het strand gegaan. Het was natuurlijk weer bloedheet en de zon scheen! We zijn alleen net iets verder gaan zitten, wat je wel merkte als je ging zwemmen. Er waren wat meer stenen en schelpen.
En, geen zorgen ik smeerde genoeg zonnebrand. Ik ben die week niet verbrand maar ben wel iets bruiner geworden!

Maandag stond in het teken van Salvador verkennen. De eerste bekende plek waar we heen zijn gegaan is 'Igreja de Senhor de Bonfim'. Het is een beroemde kerk omdat iedereen aan het hek de 'wensbandjes' eraan hangt. De wensbandjes zijn bandjes die je om je pols moet doen en 3 knopen moet leggen; je moet een wens doen en als het polsbandje breekt komt je wens uit. Ik heb geen idee hoeveel er aan dat hek hingen, maar gigantisch veel!!!
De binennkant van de kerk was wat minder spectaculairder dan alle bandjes aan het hek.

Na de kerk zijn we naar een fort gegaan. Ik herriner niet meer de naam, maar ik zal het vragen. Het fort is naast de zee en werd gebruikt in vroegere tijden om schepen te zien en zo nodig aan te vallen. Er stonden een paar monumenten van de kanonnen die in die tijd werden gebruikt.
Na het fort zijn we naar een grote lift gegaan. De lift is een bekende plek, maar ik had er nog nooit van gehoord. Het uitzicht boven was prachtig!

De andere kerk die we bezocht hebben in Salvador was de 'Igreja Sao Francisco'. De kerk stelt niet veel voor aan de buitenkant, maar het is de binnenkant die het waard is. Het is namelijk een kerk waarbij de binnenkant met 700 kg goud is versierd. Er is gewoon een gouden gloed in de kerk! Het was een meesterwerk om te zien.
We zijn ook naar de 'Pellorinio' geweest. Dat is een plein met daaromheen prachtig gekleurde huizen. Ter informatie: het is ook de plek waar Michael Jackson de videoclip van 'they don't care about us'. http://www.youtube.com/watch?v=QNJL6nfu__Q&ob=av3e

Als laatste zijn we naar de 'Mercado Modelo' geweest naast de lift. Het is een grote overdekte 'markt' van 2 verdiepingen met van alles en nog wat. T-shirts, tassen, instrumenten, stoffen, sieraden, schoenen, hangmatten, souveniers, beeldjes en ga zo maar door!
Een vermoeiende maar geslaagde dag.

Dinsdag zijn we naar het strand van Forte gegaan. We zijn daar niet alleen voor het strand gegaan maar voor het schildpaddenproject van daar. Het project houdt in dat ze schildpadden eieren beschermen, schildpadden redden en beschermen en helpen veilig in de zee te leven. Er waren daar schilpadden die bijna mijn lengte waren!
Er was ook die dag dat een nest schildpadjes werden uitgegraven omdat er al wat geboren waren maar de rest kwam niet. Er waren wel 30 schildpadjes.
Eenmaal weer bij de auto aangekomen begon het....jawel.. te regenen! En niet 2 druppeltjes, nee, echt een hele hoosbui!

De volgende dag bleef het ook nog regenen. Fijn, een woensdag in het noorden van brazilië met stortregen...
We zijn even naar de boot van mijn oom gegaan, maar we hebben niet gevaren ermee omdat een onderdeel kapot was. Weer pech.

Donderdag zijn naar een van de winkelcentrums van Salvador gegaan. Mijn broers zijn naar de bioscoop gegaan en ik en mijn moeder zijn winkel in en uit gegaan.
We hebben in heel het winkelcentrum gelopen, dus we hebben genoeg oefening gehad. Wie zegt dat winkelen geen sport is?

Vrijdag was ook een speciale en ongewone dag. Ik heb namelijk geluncht met een vriend van mijn (echte) moeder. Hij is een duitser die al behoorlijk wat tijd in Salvador woont. Het was harstikke gezellig en hij heeft me ook nog een nieuwe plek (een meer) in Salvador laten zien.

De dag van terugkomst was alweer aangebroken. We zijn zaterdagochtend vanuit Salvador teruggevlogen (met vertraging) en daarna teruggereden vanuit Sao Paulo. We waren tegen 6ssen weer terug in Sao Carlos.
Koffers uitgepakt en verder niet veel bijzonders.

Zondag heb ik een rustig dagje gehad met mijn familie.

Ik ben trouwens 5 dagen op tv geweest, minstens 5 keer per dag! Ik moet even het filmpje van tv omzetten naar een goed formaat en dan zal ik hem uploaden! Het was een filmpje voor de verjaardag van de stad (154 jaar).

De schoolweek begon weer zoals normaal.
Maandagvroeg naar school een in de avond naar volleybal. Volleybal doet mij goed, omdat ik daardoor NIET ben aangekomen en ook niet aankom!

Dinsdag was echter een andere dag voor mij. Ik was uitgenodigd door een rotarylid van mijn club om met hem en zijn school naar Sao Paulo te gaan voor 1 dag. Hij is leraar op de SENAI. Dat is een technische school. De een-daagse-trip naar Sao Paulo was naar een technische beurs die eens in de 4 jaar wordt georganiseerd. De beurs was groot, goed georganiseerd, interessant om te zien en natuurlijk zeer technisch. Ik ben er nu van overtuigd dat ik niets technisch ga studeren.
De leerlingen van de SENAI zijn ook hartstikke aardig en ik heb weer een paar goede vrienden erbij!

Gisteren weer een routine dag, met als enige uitzondering dat ik naar de school van mijn broertje ben gegaan samen met mijn moeder en de oma van mijn moeder. Er is namelijk volgende week zaterdag een 'boekenfeest' en de oma van mijn moeder is schrijfster. Zij is volgende week de eregast en ging zich gisteren voorstellen aan de kinderen. Een bijzonder foefje hieraan is dat de oma van mijn moeder bijna 97 is en dat de kinderen van de klas 7. 90 jaar verschil!

Vandaag weer school, volleybal (het was echt heel warm om te sporten, de zweetdruppeltjes op mijn rug hadden het zelfs warm!) en de kookcursus. Ik kom straks terug als een echte keukenprinses (of in ieder geval een keukenprinses met recepten en kookboekjes).

Ik hoop dat deze lap tekst jullie wel even bezig heeft gehouden, plezier heeft gedaan dat ik weer wat van mij heb laten horen en natuurlijk jullie bij mijn avontuur betrekken.

Tot de volgende blog!
Beijos


  • 11 November 2011 - 05:11

    Kirsty:

    samen een dagje koken als we allebei weer terug zijn?

  • 12 November 2011 - 16:40

    Olaf En Thomas:

    hallo

    gaat alles goed? hier in woerden wel, er was een paar dagen geleden kermis hier is dat in brazillie ook ?
    totziens

    olaf en thomas

  • 13 November 2011 - 02:33

    Anneke:

    Leuk Caroline alles weer gelezen te hebben. Het zijn wel heel wat belevenissen in korte tijd voor je. Geniet er van! Doeiiiii

  • 17 November 2011 - 20:23

    Coby:

    Steeds al je Bloks gelezen.
    Leuk om zo een indruk te krijgen waar jij je mee bezig houd .

    Met wel heel veel !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, São Carlos

Caroline

Hoi iedereen! Zoals jullie waarschijnlijk weten ga ik één jaar weg naar Brazilië. Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte via mijn blog!

Actief sinds 20 Juni 2011
Verslag gelezen: 454
Totaal aantal bezoekers 33608

Voorgaande reizen:

20 Juli 2014 - 19 Januari 2015

6 maanden São Paulo

29 Juli 2011 - 22 Juli 2012

Uitwisselingsjaar

Landen bezocht: